Ved motorveje, lufthavne og broer ses ofte røde og hvide vindsokker blafre i vinden.
De fleste ved, at de viser vindens retning, men langt færre kender den skjulte information, de også indeholder.
Vindsokkens funktion
Vindsokker er designet til at vise både vindretning og -styrke.
De består af vejrbestandigt stof og er monteret på en metalmast med en roterende metalkurv, som gør dem i stand til konstant at tilpasse sig vinden.
Det skriver mediet CHIP.
Deres farver - typisk rød og hvid - gør dem synlige i al slags vejr, men de findes også i andre farver som blå, grøn og orange.
Vindsokker bruges især i luftfarten, hvor piloter aflæser dem for at vurdere vindforholdene ved landing og start.
Men også bilister kan have stor gavn af at kende vindsokkernes funktion, især på udsatte veje og broer, hvor kraftig sidevind kan være farlig.
Striberne afslører vindens styrke
Det, som mange ikke ved, er, at de røde og hvide striber på vindsokken kan bruges til at aflæse vindens hastighed.
Jo mere vindsokken strækker sig ud, desto stærkere blæser det.
1 stribe = 3 knob (ca. 5,5 km/t).
2 striber = 6 knob (ca. 11 km/t).
3 striber = 9 knob (ca. 16 km/t).
4 striber = 12 knob (ca. 22 km/t).
5 striber = 15 knob (ca. 28 km/t).
For bilister betyder det, at hvis hele vindsokken er strakt ud, kan der være kraftige vindstød, der kan påvirke kørslen.
Vær opmærksom på vindsokker ved motorveje
Næste gang du kører forbi en vindsok, kan det være værd at tage et ekstra kig.
Hvis den står næsten vandret, er det et tegn på kraftig vind, hvor du bør holde ekstra godt fast i rattet - især hvis du kører på en bro eller en åben strækning.