De senere år har vist, at danskerne har taget en række af de deleøkonomiske tjenester til sig. Vi bytter og deler boliger, biler, cykler og mange andre ting som aldrig før – fordi det er sund fornuft. Hele 45 procent af de danske taxapassagerer har givet udtryk for, at de gerne deler en taxatur med andre, hvis de kan spare penge. Markedet for samkørsel i taxa er derfor særdeles stort, når der årligt bliver kørt flere end 30 mio. taxature i Danmark.
Cabshares direktør Henrik Paltoft udtaler:
”Det sker alt for ofte, at taxaerne kører lange ture fra lufthavnen eller Indre By i København med kun én enkelt passager i bilen. Det kørselsmønster vil CabShare gerne ændre og samtidig bidrage til at reducere trafiktrængslen i Stor-København og andre større danske byer”.
Solide besparelser
Før brugeren accepterer at køre turen med andre, så viser CabShare-appen besparelsen ved den samlede transportlængde, når turen deles med op til tre andre medpassagerer. Baseret på et meget omfattende datamateriale konkluderer CabShare, at besparelsen i kroner typisk er i omegnen af 30-60 procent for den enkelte passager. Brugeren betaler først 10 kroner for CabShares service, når man accepterer appens ruteforslags prioritering samt den samlede beregnede besparelse.
CabShare har designet appen, så passagererne nemt kan finde hinanden og bekræfte, at de gerne vil køre sammen, fordi der er penge at spare. Der er defineret et antal virtuelle meeting-points i København, hvor passagererne mødes for at køre sammen. Alle meeting-points ligger på centrale strategiske placeringer. Det er også muligt for brugerne at finde egne meeting points via appens indbyggede chatfunktion.
Miljøgevinst og sociale relationer
Miljøbelastningen reduceres, hvis danskerne begynder at bruge appen hver gang, de har mulighed for det. Men den nye deletjeneste er ikke kun en økonomisk gevinst for brugerne. I udgangspunktet kan passageren dele turen med alle. Men det er også muligt at definere, hvem man foretrækker at køre med – for eksempel mænd, kvinder eller bestemte aldersgrupper. Det øger trygheden ved at bruge appen. Appen bidrager derfor også til et uforpligtende fællesskab mellem brugere med sund økonomisk sans og lyst til at møde nye mennesker. Henrik Paltoft uddyber:
”Vi er i en meget positiv dialog med hoteller, spillesteder, virksomheder og andre aktører, som vil bruge appen og være virtuelt mødested. Deres gæster og medarbejdere sparer penge og oplever et højere serviceniveau og bidrager samtidig til at reducere miljøbelastningen og trafiktætheden”.
Positiv modtagelse
Appen fungerer på alle platforme. Appen er uafhængig af bestemte taxaselskaber, så passagererne kan frit vælge at køre med præcis det taxaselskab, som de finder mest attraktivt. Kombinationen af markante besparelser, en reduktion i miljøbelastningen og trafiktrængslen samt muligheden for at møde nye mennesker er en attraktiv cocktail, som bør appellere både til brugere, politikere og virksomheder. CabShare forventer derfor hurtigt at få et meget stort antal brugere. Det er da heller ikke tilfældigt, at appen lanceres i dag, så brugerne kan afprøve den i forbindelse med de forestående julefrokoster, hvor taxabranchen traditionelt har nogle travle uger.