Just som man troede hypen om de uhyggelige dukker var dalende, popper ny trend op
Lige nu læser andre
Midt mellem graffiti, gadestøj og takeaway-bakker har en lille butik i SoHo forvandlet sig til New Yorks mest bizarre hyldest til byens undergrund.
Køen snoede sig ned ad Lafayette Street, da dørene åbnede til “WELOVENYC: The Comeback Collection”, en pop-up der gør det beskidte til kunst.
Her er rotter, skraldeposer og kaos ikke noget, man gemmer væk. Tværtimod er de blevet inspirationen bag en kollektion, hvor byens rå æstetik får lov til at skinne.
Mød stjernen i showet: Ratbubu, en tatoveret og piercet plysrotte med attitude, som på rekordtid blev udsolgt. Det fortæller New York Post.
Rottefeber og tatoveringshype
Kunderne stod i kø for at få fingrene i en af de 300 limited edition-figurer til omkring 380 kroner stykket. Ved kassen lokkede også kaffekopper med teksten “Legal Cocaine”, AirPods-covers formet som skraldeposer og sneakerbeskyttere kaldet “S*** Shields”. På væggene hang ægte rottefælder spraymalet med “We Heart NYC”.
Læs også
“Det handler om, hvad New York virkelig er – det funky og skæve,” forklarede medskaber Tanya De Poli. Sammen med lokale kunstnere har hun skabt et univers, der omfavner storbyens rod i stedet for at polere den væk.
Åbningsaftenen bød på gratis rottetatoveringer, og da lageret løb tør for Ratbubus, begyndte fans at skrive desperat til butikken for at få fingrene i en af de næste 100, der bliver frigivet.
Byens beskidte æstetik bliver kult
Kollektionen er skabt i samarbejde med Rick McGuire, manden bag det populære “SubwayCreatures”-univers, og designeren Pamela Barsky, som solgte muleposer med slogans som “Real New Yorkers don’t scream when they see a rat.”
For holdet bag handler det om at vise en ærlig version af byen – den, der både stinker, støjer og samtidig pulserer af liv. Eller som De Polis partner Checha Agost Carreno sagde: “Det er det nye og mere ærlige New York.”