64-årige Nigel Carter havde indsamlet cykler fra hele Skotland for at sende dem til Sudan, hvor de kunne hjælpe folk med at få adgang til billig transport.
Den skotske miljøbeskyttelsesmyndighed SEPA (Scottish Environment Protection Agency, red.) stoppede forsendelsen, da en inspektør vurderede, at cyklerne var uegnede, fordi nogle af dem krævede reparationer.
Cyklerne blev returneret til Mr. Carter i Comrie i Perthshire, hvilket har betydet, at de kan ende med at blive skrottet.
Carter fortalte BBC Scotland, at han havde indsamlet cyklerne fra skotske genbrugscentre for at tilbyde dem til skotske velgørenhedsorganisationer - og dem, der ikke blev taget, blev givet til en velgørenhedsorganisation i Sudan.
Den aktuelle borgerkrig i det nordøstlige Afrika har skabt mangel på ressourcer som olie og brændstof, hvilket har gjort cykler til en eftertragtet vare. Cyklerne blev sendt i en container til en skotsk havn, hvor de blev standset til inspektion af miljømyndighederne.
Gary Walker, affaldschef hos SEPA, forklarede, at nogle af cyklerne havde brug for reparationer, før de kunne genbruges, og derfor blev containeren returneret til Mr. Carter.
Carter kaldte det 'absurd', at containeren ikke opfyldte kravene for forsendelse. Han mente, at der ikke fandtes en fast standard for cyklerne, og at inspektørens beslutning var vilkårlig.
Walker udtalte, at reparationerne gjorde, at cyklerne blev betragtet som affald, og at SEPA havde en pligt til at sikre, at Skotlands affald ikke blot blev dumpet i et andet land. SEPA udtalte, at de havde kontaktet Carter om cyklernes tilstand før forsendelsen og var skuffede over deres tilstand ved afsendelsen.
Carter sagde, at han var klar over, at nogle af cyklerne skulle repareres i Sudan, men forstod ikke, hvad andet de kunne bruges til.
Ifølge ham var de nødvendige reparationer små og lette at udføre, såsom smøring af kæder, fjernelse af rust og reparation af bremsekabler. Han påpegede, at reparationerne ville være mere omkostningseffektive i Sudan end i Skotland.
Den sudanesiske velgørenhedsorganisation, der skulle modtage cyklerne, havde udvalgt dem og var tilfreds med deres tilstand. Certificerede cykelmekanikere havde også godkendt dem. Cyklerne skulle bruges i Sudan til at hjælpe børn med at komme i skole og til at støtte folks virksomheder.
Carter forklarede, at den nuværende situation kostede den sudanesiske velgørenhedsorganisation penge, da containeren stod i 'limbo', og det truede deres eksistens. Han tilføjede, at cyklerne nu sandsynligvis vil blive skrottet eller returneret til genbrugscentre.