Det nye udseende kan måske forvirre i første omgang
Blå blink forbindes normalt med høj fart, udrykning og drama på vejene. Nu er en helt ny type politibil ved at rulle ud lige syd for den danske grænse, og den kommer til at vække opsigt, fortæller bilbrancemediet Boosted.
Politiet i Hamborg tester nemlig patruljebiler med permanent blåt lys tændt. Ikke fordi betjentene konstant er på vej til alarm, men fordi myndighederne vil gøre politiet langt mere synligt i bybilledet.
Løsningen er allerede kendt fra blandt andet USA og Spanien, hvor patruljevogne ofte kører rundt med blå lys tændt hele tiden.
Et helt andet signal
Det nye lys er dog markant svagere end det klassiske udrykningsblink. Ifølge tysk politi er lyset omkring 70 procent mindre kraftigt og skal fungere som en synlig markering fremfor et faresignal.
Målet er ikke flere bøder eller biljagter. Fokus er i stedet tryghed og synlighed i gaderne.
Hamborgs vicepolitichef Mirko Streiber beskriver forsøget som “et stærkt signal om en moderne og borgerorienteret politistyrke”.
Forsøget har allerede fået mange til at spærre øjnene op, fordi permanente blå blink hidtil har været usædvanlige i både Tyskland og Danmark.
Danmark har valgt en anden vej
Herhjemme har dansk politi endnu ikke taget idéen til sig. I stedet blev patruljevognene tilbage i 2013 gjort mere synlige med de velkendte blå og gule refleksmarkeringer.
De første biler med det nye design kom fra Syd og Sønderjyllands Politi, og siden bredte farverne sig til både motorcykler og flere patruljevogne.
Samtidig fortsætter dansk politi med biler som Volkswagen Passat, Volvo V90 og Mercedes GLB i flåden.
I Hamborg holder politiet foreløbig kortene tæt til kroppen. Der er endnu ikke meldt noget ud om, hvor længe forsøget med de permanente blå lys skal fortsætte.