Populær bilmodel kan ikke længere købes fra ny: Brugte versioner er steget meget i pris

Udland
Foto: Alexander-93 / Wikimedia Commons
Foto: Alexander-93 / Wikimedia Commons
Prisstigningerne er til at mærke.

Lige nu læser andre også

Volkswagen Passat blev introduceret i sommeren 1973 og blev hurtigt en favorit blandt danske bilkøbere.

I årtier var den indbegrebet af den rummelige og fornuftige familiebil, hvorfor den blev solgt i hobetal.

Flere valgte den i en enkel udgave med beskedent udstyr og svag motor, mens andre gik efter topmodeller med kraftige motorer, firehjulstræk og luksuriøse detaljer.

Mens vi i Danmark stadig kan købe den populære model fra ny, forholder tingene sig anderledes hos vores norske naboer.

I Norge har Volkswagen nemlig besluttet at satse udelukkende på elbiler, hvilket også betyder, at nordmændene ikke længere kan købe en ny Passat.

Med andre ord må man købe modellen brugt, og det er der også mange, der gør. Det skriver TV 2.no.

Stigende priser

Tallene fra markedspladsen Finn.no viser en bemærkelsesværdig udvikling i priserne.

Dieseludgaven af Passat er steget med hele 12,6 procent i år. Den genopladelige hybridversion, Passat GTE, har til gengæld oplevet et fald i gennemsnitspris på 3,5 procent i samme periode.

Der er i øjeblikket lidt over 800 Passat-modeller til salg. Blandt de billigste finder man slidte biler, hvor prisen nærmer sig niveauet for skrot.

I den dyrere ende ses dieselmodeller fra 2020 til 2022 med lavt kilometertal, som sælges for op mod 475.000 NOK, hvilket svarer til cirka 310.000 DKK.

Flere af disse har stadig garanti.

GTE-modeller fra 2016 handles til cirka 100.000 NOK, mens nyere eksemplarer fra 2017 og 2018 typisk ligger omkring 200.000 NOK. De har som regel kørt lidt over 100.000 kilometer.

Selvom Passat ikke længere er en del af Volkswagens nye modelprogram i Norge, er den fortsat en eftertragtet bil på brugtmarkedet.

Anbefalet til dig