Samtidig er over 500 smittet
Bekymringen vokser i flere afrikanske lande, efter et nyt udbrud af ebola har kostet mindst 131 mennesker livet på få uger.
Samtidig kæmper myndighederne med at få kontrol over det ekstremt farlige virus, som nu spreder sig i det østlige Congo. Det fortæller Unilad.
Over 500 smittetilfælde er allerede registreret, og Verdenssundhedsorganisationen WHO beskriver situationen som en international nødsituation.
Det er især den sjældne Bundibugyo-variant af ebola, der skaber frygt. Der findes endnu hverken godkendt vaccine eller målrettet behandling mod netop denne type virus.
Symptomerne kan ligne almindelig sygdom
Det gør situationen endnu mere alvorlig, fordi sygdommen i starten kan være svær at opdage. Mange oplever først symptomer som feber, hovedpine, træthed og muskelsmerter, som let kan forveksles med influenza eller andre almindelige sygdomme.
Men efter få dage kan tilstanden udvikle sig voldsomt.
Senere symptomer kan blandt andet være opkast, diarré, mavesmerter og uforklarlige blødninger.
Ifølge eksperter spreder ebola sig gennem direkte kontakt med kropsvæsker fra smittede personer. Sygdommen smitter ikke gennem luften, men tæt kontakt gør risikoen meget høj.
Amerikaner smittet
Flere amerikanske statsborgere menes også at være blevet udsat for smitte under udbruddet. En person har allerede testet positiv og er blevet fløjet til Tyskland for behandling.
Samtidig forsøger amerikanske sundhedsmyndigheder at få andre borgere sikkert ud af området.
Den congolesiske sundhedsminister Samuel Roger Kamba advarer om situationens alvor.
“Denne variant har ingen vaccine og ingen specifik behandling.”
Det nuværende udbrud er det 17. ebolaudbrud i Congo siden 1976. Tidligere epidemier har kostet tusindvis af mennesker livet, og eksperter frygter nu, at situationen kan udvikle sig hurtigt, hvis smitten ikke bliver bremset.