Chokket har knap lagt sig, før rabatkoden tikker ind. Den britiske supermarkedsgigant Co-Op forsøger nu at lokke vrede kunder tilbage med en beskeden undskyldning: 87 kroner i rabat – men kun hvis der handles for over 350 kroner.
Midt i en bølge af cyberangreb, der har lammet flere britiske dagligvarekæder, er Co-Op blevet et hovednavn i krisen. Hackergruppen Dragonforce hævder at have stjålet data om over 20 millioner kunder fra kædens medlemsklub, og informationerne cirkulerer nu frit på det mørke internet. Det fortæller Computerworld.
Rabatten der skabte mere røg end ro
Detailanalytiker Cathrine Shuttlesworth kalder rabattilbuddet for skævt. "Man skal virkelig tage sig sammen for at bruge så mange penge i en Co-op – de fleste handler for 10-15 pund. Det er en meget høj grænse for en convenience-butik," siger hun til BBC.
Ifølge hende sender supermarkedet et forvirret signal. I stedet for at beskytte sine medlemmer, serveres der en reklamekupon. Og det på trods af, at Co-Op i første omgang nedtonede lækagen og hævdede, at kun ganske få kunder var berørt. Den melding måtte senere trækkes tilbage.
Tillidskrise i detailhandlen
Ransomeware-angrebet har udstillet alvorlige huller i sikkerheden hos Co-Op, der udover sine 2.500 dagligvarebutikker også ejer 800 bedemandsforretninger og et forsikringsselskab. Med cirka 70.000 ansatte er kæden en af de tungeste spillere i britisk detailhandel – og nu også et skrækeksempel på manglende datasikring.
Mens kunderne må se deres informationer flyde på dark web, har koncernen endnu ikke fremlagt nogen plan for overvågning eller kompensation. En rabat på 87 kroner føles derfor for mange som en hån frem for en håndsrækning.