Trump kan ikke udstå ham – nu er det slut
Donald Trump har i årevis været fast inventar i amerikanske talkshows, satireprogrammer og komikernes monologer.
Den kontroversielle præsident har leveret stof til tusindvis af jokes med sine opsigtsvækkende udtalelser, retssager, opslag og konstante opgør mod både medier og politiske modstandere.
Særligt i amerikansk late night tv har Trump nærmest udviklet sig til en hel genre i sig selv.
Værter som Jimmy Kimmel, Seth Meyers, John Oliver og Stephen Colbert har gennem næsten et årti bygget store dele af deres satire op omkring den nuværende præsident.
Ingen gik dog så konsekvent til Trump som Stephen Colbert.
I 11 år gjorde han grin med alt fra MAGA-bevægelsen til stormen på Kongressen og Trumps mange retssager.
Men nu er det slut.
Natten til fredag dansk tid sendte CBS det sidste afsnit af ‘The Late Show’, og lukningen har allerede sat gang i en voldsom debat i USA.
Det oplyser TV 2.
Trump gik til angreb
Stephen Colbert har længe været blandt Donald Trumps foretrukne mål i medieverdenen.
De to har gentagne gange angrebet hinanden offentligt, og efter meldingen om programmets lukning gik Trump endnu en gang til angreb.
“Stephen kører på had og tomme dampe. En levende død mand! CBS burde “aflive ham”, NU, det ville være det humane at gøre.”
Kommentaren delte Trump på Truth Social efter nyheden om lukningen.
CBS forklarer, at beslutningen skyldes økonomi, men den forklaring møder stor skepsis blandt både eksperter, politikere og fans af programmet.
Mange peger på, at lukningen kom kort efter, at mediekoncernen Paramount indgik et millionforlig med Trump.
Samtidig arbejder selskabet på en stor fusion, som kræver myndighedernes godkendelse.
Det har fået mistanken om politisk pres til at vokse markant.
Rivaler samler sig om Colbert
Stephen Colbert har gennem årene udviklet sig til en af de største profiler i amerikansk late night tv.
Derfor vækker lukningen også opsigt blandt hans konkurrenter.
Både Jimmy Fallon og Jimmy Kimmel har valgt at sende genudsendelser samtidig med Colberts sidste program som en støtteerklæring.
Flere eksperter mener samtidig, at sagen handler om mere end bare underholdning.
Ifølge kritikere sender lukningen et bekymrende signal om presset mod satire og pressefrihed i USA.
“Det er grundlæggende dybt problematisk for det amerikanske samfund,” lyder vurderingen fra satireforsker ved DIS, Dennis Meyhoff Brink.