Turist bestilte en sandwich på restaurant i Italien: Fik et chok da han så regningen

Af: Thea Andersen

|

11/08/2023

Udland
Foto: Tripadvisor
Foto: Tripadvisor
Manden fik et chok, da han så, hvad restauranten havde taget penge for.

Lige nu læser andre også

En turist i Italien oplevede for nylig en ubehagelig overraskelse på en restaurant ved Comosøen. Efter at have delt en sandwich med en ven blev han pålagt en ekstra afgift på to euro, hvilket resulterede i en kontroversiel reaktion og en negativ anmeldelse på Tripadvisor.

Manden, der ønskede at forblive anonym, bestilte en vegetarisk sandwich med pommes frites på Bar Pace i Gera Lario, der ligger i den nordlige ende af Comosøen. Han besluttede at dele sandwichen med en ven, hvilket viste sig at være en beslutning, der skulle udløse en voldsom debat.

Det var, da de skulle til at betale, at den anonyme turist bemærkede en ekstra post på sin regning - en afgift på to euro, der blev beskrevet som "diviso a meta", hvilket på italiensk betyder "delt i to".

Denne afgift blev pålagt, fordi han havde bedt om at få sandwichen delt, skriver norske Dagbladet.

Manden betalte regningen uden at klage, men besluttede at udtrykke sin utilfredshed på en mere offentlig platform. Han tog et billede af kvitteringen og skrev en negativ anmeldelse på Tripadvisor, hvor han delte sin oplevelse med andre rejsende. I teksten til billedet af kvitteringen skrev han: "Utroligt, men sandt".

Kvitteringen afslørede, at ud over den kontroversielle afgift på to euro inkluderede regningen også priser for sandwichen (7,50 euro), en Coca-Cola (3,50 euro), vand (1,50 euro) og en espresso (1,20 euro), hvilket bragte det samlede beløb til 15,70 euro.

Foto: Tripadvisor

Efter den negative anmeldelse begyndte sagen at tiltrække opmærksomhed på sociale medier og i nyhedsmedier. Over 100 anmeldelser havde givet restauranten en gennemsnitlig vurdering på fire en halv stjerne på Tripadvisor, men den irriterede kundes én-stjernede anmeldelse trak det ellers fine gennemsnit ned.

Restaurantens ejer, Cristina Biacchi, har forsvaret beslutningen om at pålægge den ekstra afgift.

Hun påpegede, at anmodningen om at dele sandwichen resulterede i brug af yderligere ressourcer, herunder to tallerkener i stedet for én samt tid til at vaske dem.

Cristina Biacchi hævdede også, at den pågældende sandwich var mere kompleks end en almindelig én og inkluderede pommes frites, hvilket øgede tiden og indsatsen for at tilberede den.

Ejeren bemærkede også, at den irriterede kunde ikke havde givet udtryk for utilfredshed, da han skulle betale, og hun erklærede, at hvis han havde gjort det, ville hun have været villig til at fjerne den ekstra afgift fra regningen. Som reaktion på sagen blev Tripadvisor tvunget til midlertidigt at stoppe modtagelsen af yderligere anmeldelser af restauranten, da den anonyme turists historie udløste en strøm af vrede beskeder fra personer, der ikke havde besøgt stedet.

Anbefalet til dig