TV2 følger nu i sporet på flere andre store streamingtjenester
Mange danskere har vænnet sig til at dele streamingtjenester med familie, venner og kærester på tværs af adresser. Nu strammer TV 2 markant grebet om den mulighed.
Den danske streaminggigant har indført såkaldte “TV 2 Play-husstande”, som skal gøre det langt vanskeligere at dele abonnementer med personer uden for hjemmet.
Tiltaget minder om de løsninger, som både Netflix og Disney+ tidligere har rullet ud, efter massive problemer med abonnementsdeling. Det fortæller Ekstra Bladet.
Nye regler rammer brugerne
Fremover vil TV 2 registrere, hvilke enheder der jævnligt bruger samme internetforbindelse. Det er dét, der bliver defineret som husstanden.
Hvis et fjernsyn eller en enhed bruges et andet sted, kan brugeren blive mødt af en besked om, at enheden ikke ser ud til at være en del af husstanden.
TV 2’s kommercielle direktør, Ulf Lund, lægger ikke skjul på, hvorfor ændringen nu bliver gennemført.
“Ulovlig deling af abonnementer er i strid med vilkårene, og det har konsekvenser for vores forretning. Når indtægterne bliver udhulet, påvirker det i sidste ende vores mulighed for at investere i dansk indhold, sport og journalistik”, siger han til Flatpanels.
Streaming er blevet afgørende
Den nye funktion er en del af TV 2’s langsigtede strategi frem mod 2030, hvor streaming spiller en stadig større rolle for forretningen.
TV 2 Play er allerede blandt de mest populære streamingtjenester i Danmark, og kampen om abonnenterne er blevet hårdere de seneste år.
Samtidig forsøger flere streaminggiganter at stoppe den omfattende deling af konti, som har kostet branchen store summer.
For mange brugere kan ændringen derfor betyde, at gratis adgang via venner eller familie snart bliver fortid.