Vores galakse har op til seks milliarder jord-lignende planeter

21/06/2020

Per Broch

Mælkevejen kan have op til seks milliarder jordlignende planeter. Foto: Shutterstock
Spørgsmålet om, hvorvidt vi er alene i universet, har alle dage interesseret Jordens befolkning. De nyeste opdagelser gør det mere end usædvanligt svært at tro på, at Jorden skulle være det eneste sted i universet med liv.

Helt nye tal fra astronomer fra University of British Columbia estimerer, at der er op til en jordlignende planet for hver fem sollignende stjerne i Mælkevejen. Det har astronomerne udledet ved at benytte data fra NASAs Kepler-mission og ved at benytte en helt ny metode til at finde nye planeter.

For at komme i betragtning som en jordlignende planet, skal planeten have omtrent samme størrelse og kredse om en sollignende stjerne (G-type). Samtidig skal planeten være af sten og være i omløb om stjernen i en afstand, hvor det er muligt at der forefindes flydende vand og liv på overfladen.

"Mine beregninger har en øvre grænse på 0,18 jordlignende planet pr. G-type-stjerne," fortæller Michelle Kunimoto, der er forsker på University og British Colombia og medforfatter til den nye undersøgelse, der er blevet publiceret i The Astronomical Journal .

Ifølge en anden astronom fra samme universitet, Jaymie Matthews, så har Mælkevejen omkring 400 milliarder stjerner, hvor syv procent af dem er af G-typen. Dette sammenholdt med de 0,18 jordlignende planeter om G-type stjerner, giver lidt mindre end seks milliarder stjerner, der kan have omkredsende, jordlignende planeter.

De nye estimater er væsentlig højere end tidligere, hvilket skyldes, at Konimoto har brugt en anden teknik til at finde frem til mulige jordlignende planeter, da de små jordlignende planeter er svære at finde frem til. Kunimoto har derfor brugt en helt nyt planetsøgningalgoritme, som har opjusteret antallet af potentielle jordlignende planeter i Mælkevejen.