Elevator var lukket på togstation: Stationspersonalet grinte af 29-årig kørestolsbruger da hun kravlede op af trapperne

Af: Lucas Andreas

|

12/02/2024

Viral
Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons
Det var ikke offentligt oplyst, at elevatoren ikke virkede.

Lige nu læser andre også

Den offentlige transport er for mange mennesker helt essentiel for at få hverdagen til at fungere. Det gælder både fuldt funktionelle mennesker såvel som handicappede, og derfor er det vigtigt, at stationerne har faciliteter til at understøtte alle grupper. 

I en dybt foruroligende hændelse på Dalston station i det nordøstlige London, blev Jennie Berry, en 29-årig kørestolsbruger, efterladt til at kæmpe sig op ad en trappe, da hun opdagede, at stationens elevator var ude af drift.

Hendes 15 minutter lange og udmattende klatretur blev kun værre af, at Transport for Londons (TfL) personale tilsyneladende fandt situationen underholdende og gjorde grin med hende i processen.

Det skriver Mirror

Jennie ankom til stationen sent torsdag aften med et såkaldt Overground-tog. Hun valgte at dokumentere sin kamp op ad trapperne. Hun udtrykker sin frustration over personalets holdning mest af alt. Til sidst, kun tre trin fra toppen, blev hun informeret af en tekniker - for sent - at elevatoren nu var repareret, og en medarbejder bemærkede spøgefuldt, at hun "kunne have brugt elevatoren, hvis hun ville". Denne kommentar kom efter at have været informeret om, at elevatoren havde været i stykker i en måned.

Det mest slående er mangel på information og assistance fra TfL's side.

Jennie pointerer, at der ikke var nogen varsling om den defekte elevator ved den station, hun forlod, og ingen hjælp at hente på platformen til at finde et alternativ. "Så jeg kravlede op ad denne trappe, fordi mit hotel var lige uden for denne station. Som kørestolsbruger er jeg ikke den første person, dette er sket for, og jeg vil bestemt heller ikke være den sidste. Tingene skal ændre sig for handicappede rejsende, og det skal ske hurtigt," siger hun.

Mark Evers, Chief Customer Officer hos TfL, udtrykker dyb beklagelse over Berrys forfærdelige oplevelse og forsikrer, at der arbejdes på at forhindre, at en lignende hændelse sker igen. Han anerkender, at nedbrudte elevatorer kan have betydelig indvirkning på dem, der er afhængige af dem, og understreger TfL's engagement i at forbedre tilgængeligheden og sikre, at information om elevatorers tilstand offentliggøres rettidigt. "Jeg beklager, at den nødvendige information ikke var let tilgængelig i denne instans," siger Evers.

Anbefalet til dig