Du har helt sikkert oplevet det på egen krop.
Du går ind i supermarkedet efter en liter mælk og kommer ud med kage, shampoo, stearinlys og måske endda en ny skuresvamp i en farve, du ikke vidste, du manglede.
Selvom du tror, at du selv vælger de mange ting, så er det ikke helt tilfældet.
Det er blot supermarkederne, der bruger øverste etage.
Intet i butikken er nemlig tilfældigt. Fra du træder ind i det velbelyste rum med friske dufte af nybagt brød og rengjorte fliser, bliver du ubevidst ført rundt i butikken som en brik i et spil skak.
Det skriver det portugisiske medie Marketeer på vegne af en analyse af den store spanske supermarkedsgigant Mercadona.
Mælken er længst væk
De varer, du egentlig kom efter - mælk, brød, mel - er nærmest altid placeret længst væk fra indgangen.
På den måde tvinges du gennem et virvar af fristelser, inden du når frem. Det kaldes ‘optimeret købssti’, og det virker.
Undervejs går du forbi tilbud, snacks og specialiteter, du ikke anede, du manglede - og så ryger de ned i kurven.
Nu, hvor vi er ved kurven, er det nok værd at nævne, at den med vilje er ekstra stor, så den virker halvtom, selvom du har fyldt en del varer i.
Det giver dig illusionen af, at du mangler noget.
Øjenhøjde og børnehøjde
Hylderne er også designet med kirurgisk præcision.
Børnevenlige sager som slik og søde morgenmadsprodukter er gerne placeret lavt - lige i øjenhøjde for de mindste.
De dyrere og mere målrettede produkter står, hvor de voksne nemt ser og griber dem.
Kø og impulser
Ved kassen venter sidste runde af lokkemad - nemlig tyggegummi, batterier og små snacks.
Alt sammen er anbragt strategisk for at lokke dig, mens du venter. Det er her, de såkaldte 'sidste-øjebliks-køb' sker - og de udgør en overraskende stor del af butikkens omsætning.
Det handler dog ikke om at narre nogen, men om at forstå forbrugerens adfærd og skabe en god oplevelse, lyder det fra eksperter i forbrugeradfærd.