Butikker landet over kæmper med et problem, du måske ikke engang tænker over.
Lige nu læser andre
En lille dagligvarebutik i Nordjylland har fået nok.
På blot seks uger er næsten 40 indkøbskurve forsvundet, og nu beder brugsuddeler Martin Christiansen fra Dagli’Brugsen i Ulsted kunderne om at lade kurvene blive i butikken.
Ifølge ham sker det ofte helt stille og roligt – en kunde tager kurven med ud til bilen og glemmer at levere den tilbage.
Men regningen er alt andet end uskyldig.
Butikken bruger omkring 5.000 kroner hver anden måned på at erstatte de manglende kurve. For en lille forretning er det en tung udgift, skriver DR.
Et landsdækkende problem
Læs også
Problemet er ikke unikt for Ulsted.
Hos Spar i Øster Brønderslev har købmand Jan Jæger alene i år brugt cirka 50.000 kroner på at købe nye indkøbskurve. Han oplever, at mange kunder ikke er klar over, at kurvene har en reel værdi.
Dagligvaregiganten Coop, der står bag Dagli’Brugsen, bekræfter, at det er en tilbagevendende udfordring.
Ifølge sikkerhedschef Charlie Kragsdahl bruger kædens butikker hvert år millioner af kroner på at erstatte de forsvundne kurve.
Frit lejde til kunderne
Hos Dagli’Brugsen i Ulsted håber man nu at få nogle af de savnede kurve tilbage. Butikken tilbyder frit lejde, så kunder kan aflevere dem uden dårlig samvittighed.
Læs også
“Vi kigger ikke skævt til folk, der kommer med en indkøbskurv. Vi vil bare rigtig gerne spare pengene, så vi ikke skal hæve priserne for at kunne betale for nye kurve,” siger Martin Christiansen.
For kunderne er det måske bare en plastikkurv. For de små butikker kan det være forskellen på sorte og røde tal i regnskabet.