Visse danskere får flere penge for…
Lige nu læser andre
Aflønning af ledere baseret på klimaindsats, ligestilling og medarbejdertrivsel er i stigende grad ved at blive normen i dansk erhvervsliv.
Ny rapport viser, at flere virksomheder ikke blot taler om ESG – de belønner det.
Rapporten fra Center for Strategisk CSRD, som er et samarbejde mellem EY og Erhvervslivets Tænketank samt Lederne viser, at ESG i stigende grad indgår som en strategisk komponent i lederes aflønning.
Rapporten, der kombinerer en omfattende screening af C25-selskabers vederlagsrapporter med en spørgeskemaundersøgelse blandt mere end 1.000 danske ledere, offentliggøres i dag.
Sådan skriver Lederne.
Læs også
”Vi ser en bevægelse mod både mere ambitiøse og målbare ESG-mål i lederaflønning. Det tyder på en begyndende modning, hvor ESG ikke blot er signalværdi, men et reelt styringsværktøj,” siger Christina Kjær, der er forskningschef i Erhvervslivets Tænketank og leder af Center for Strategisk CSRD.
For at denne modning skal få reel effekt, er bestyrelsens opbakning essentiel, understreger EY:
“Bestyrelser spiller en afgørende rolle i at sikre, at ESG-baseret aflønning både skaber værdi og troværdighed. ESG-mål kan være en forlængelse af virksomhedens strategi og de mål, virksomheden har sat, hvis man vil bidrage til at skabe reel impact,” siger Jan C. Olsen, der er adm. direktør og Country Managing Partner i EY Danmark.
Mere specifikke mål
Rapporten viser, at 15 procent af danske ledere i dag aflønnes ud fra ESG-mål.
I C25-selskaberne er kvaliteten af ESG-bonusmålene forbedret markant. Andelen af specifikke og målbare mål er steget med 75 procent fra 2022 til 2024.
Læs også
”Bæredygtighed er ikke længere bare en kommunikationsøvelse. Man er blevet mere præcis og strategisk omkring det. Det betyder også, at ledere ikke bare per automatik får udbetalt bonusser for bæredygtig performance. Når målene bliver skarpere og mere præcise, bliver det også lettere at vurdere, om lederens indsats reelt gør en bæredygtig forskel i praksis. Det er jo impact der til syvende og sidst tæller for både virksomheder og samfundet – at man reelt får sat handling bag holdning,” siger Bodil Nordestgaard Ismiris, der er adm. direktør i Lederne.
De mest anvendte ESG-KPI’er omfatter klima (CO₂-reduktion og energieffektivitet), medarbejder- og kundetilfredshed, sundhed og sikkerhed, diversitet og compliance.