Nyheder24.dk
Forside Biler Matthias lavede sin egen test: Så meget tid sparede han...

Matthias lavede sin egen test: Så meget tid sparede han ved 180 km/t i stedet for 130

Prague,,The,Czech,Republic,,20.5.,2021:,All-electric,Skoda,Enyaq,Suv. car
kasakphoto / Shutterstock.com

Matthias’ lille test er tankevækkende.

Lige nu læser andre

Matthias Speicher, der er kendt for sit arbejde med elbiler, besluttede sig under en forretningsrejse til München for at teste, hvor meget tid høj fart egentlig sparer.

På turen pressede han sin Skoda Enyaq Coupé RS op på 184 km/t, hvor trafikken og lovgivningen tillod det.

På hjemturen holdt han sig til en mere moderat hastighed på 130 km/t, og resultatet vækker nu opsigt.

Forskellen var nemlig kun på fire minutter, skriver mediet Vezess.

Overvurderer høj hastighed

Den 252 kilometer lange strækning tog 2 timer og 21 minutter, da han tillod sig selv at suse afsted, mens den tog 2 timer og 25 minutter, da han tog den med ro.

Læs også

Tallene viser, at det næppe kan svare sig at køre, hvad bilen kan trække.

“Vi overvurderer kraftigt, hvor meget tid vi sparer ved høje hastigheder. Mens en acceleration fra 20 til 30 km/t vil gøre os 50 procent hurtigere, er forskellen fra 130 til 140 km/t kun 8 procent,” forklarer Matthias Speicher.

Forbrug og stress stiger

De to ture afslørede også, at det ikke er gratis er køre stærkt.

Ved 184 km/t lå forbruget på 21,4 kWh pr. 100 kilometer, mens det ved 130 km/t faldt til 18,4 kWh. Den minimale tidsgevinst førte altså også til et væsentligt højere forbrug.

Derudover fører den høje hastighed også til flere vognbaneskift og en skærpet opmærksomhed, hvilket øger presset på føreren.

Læs også

På baggrund af sine erfaringer fremsætter Matthias Speicher et forslag til en ny køreassistentfunktion, som han kalder ‘Pace-o-Meter’.

Ideen er at vise bilisten i realtid, hvor lidt tid der faktisk spares ved at øge farten.

Målet er at flytte fokus fra øjeblikkelig fart til en konstant gennemsnitshastighed.

Ads by MGDK