Nyheder24.dk
Forside Nyheder Byrådskandidat bad om gratis cookies: ‘Det er noget pis’ raser...

Byrådskandidat bad om gratis cookies: ‘Det er noget pis’ raser iværksætter

Cookies, kakor
Elena Veselova / Shutterstock

Valgkamp møder virkelighed.

Lige nu læser andre

En valgkamp sætter ofte strøm til samarbejder mellem kandidater og lokale virksomheder.

Men når sponsorater blandes med mærkesager om iværksætteri, kan grænsen mellem synlighed og udnyttelse hurtigt blive genstand for debat.

Henvendelsen der antændte sagen

Iværksætter Ida-Sofie Sellerup, der står bag Ellie’s Cookies, modtog i weekenden en forespørgsel fra byrådskandidat Bettina Nørkjær Franch fra Radikale Venstre om sponsorerede cookies til en kampagneaktivitet.

Ifølge iværksætteren skurrede ønsket mod kandidatens budskaber om at styrke iværksætteriet.

“På den ene side går hun ind for iværksætteri. Alligevel spørger hun, om jeg vil sponsorere cookies,” siger Ida-Sofie Sellerup, der valgte at beskrive forløbet på sociale medier og afvise anmodningen.

Iværksætterens argument

Læs også

Sellerup peger på, at nyopstartede virksomheder ofte modtager mange anmodninger om gratis produkter mod “eksponering”, men at økonomien i praksis sjældent hænger sammen, når vareforbrug, tid og leverance lægges oveni.

Forløbet får hende til at efterlyse et klarere skel mellem politiske værdier og betalingsvillighed: Hvis man vil løfte lokale virksomheder, skal der betales markedspris, lyder budskabet.

Opråbet har udløst støtte fra andre iværksættere, der beskriver lignende henvendelser.

Kandidatens svar

Bettina Nørkjær Franch beklager, at forespørgslen opleves som hult klingende, men afviser, at hensigten var at udnytte nogen.

Hun betoner, at der var tale om en åben henvendelse, hvor et nej var legitimt. “Overordnet er det de små donationer, der får min valgkampagne til at løbe rundt,” siger Bettina Nørkjær Franch. Hun fremhæver, at formålet var gensidig synlighed, ikke en gratis levering for enhver pris.

Principper i krydsfeltet

Læs også

Sagen sætter spot på praksis med sponsorater i lokalpolitik. For virksomheder er spørgsmålet, om omtale reelt konverterer til salg, og om forpligtelser til skat, løn og råvareindkøb harmonerer med at afgive varer gratis.

For kandidater gælder det om at sikre, at valgbudgetter og samarbejder er gennemsigtige og ikke undergraver egne budskaber om vækst og respekt for værdiskabelse.

Debatten fremad

Sellerup håber, at forløbet får iværksættere til at fastholde betaling for ydelser og produkter, også når henvendelsen kommer fra politikere.

Kandidaten fastholder, at dialogen var fair, men accepterer afslaget.

Sagen viser, hvordan sponsorater kan blive en prøve på sammenhængskraften mellem politiske løfter og hverdagens virksomhedsbetingelser.

Ads by MGDK