Situationen spidser til
Tusindvis af mennesker i det sydlige Libanon har fået en dyster meddelelse – forlad dit hjem nu!
Israels militær har udsendt en klar advarsel til indbyggere i otte byer. De skal forlade områderne, fordi angreb er på vej.
Byerne ligger uden for den bufferzone, som Israel har etableret langs grænsen og kontrollerer militært, fortæller Ekstra Bladet.
Civile midt i konflikten
Advarslen rammer civile direkte og skaber ny usikkerhed i en region, hvor mange allerede lever tæt på konflikten.
Når sådanne meldinger kommer, er det ofte et tegn på, at militære operationer er nært forestående.
Det er endnu uklart, hvornår angrebene vil finde sted, men signalet er tydeligt: Situationen kan eskalere hurtigt.
Samtidig rører der sig noget på den anden side af konflikten. Den iranske ledelse har været tavs i en periode, hvilket har ført til spekulationer om helbred og magtforhold.
Nu er der igen lyd fra toppen. I en skriftlig udtalelse markeres en ny fase i regionen, og tonen er skarp.
Spændingerne stiger
Der bliver advaret mod udenlandsk indblanding, og budskabet er ikke til at misforstå: “fremmede magter, der gør Iran ondt, hører til i havets dyb.”
Kombinationen af konkrete militære advarsler og skarpe politiske udmeldinger tegner et billede af en konflikt, der langt fra er på vej mod ro.
Tværtimod peger udviklingen på, at flere aktører positionerer sig, mens civile igen står midt i uvisheden.