Nyheder24.dk
Forside Politik Melder ærligt ud om Borgernes Parti: Skulle aldrig være sket

Melder ærligt ud om Borgernes Parti: Skulle aldrig være sket

Lars Boje Mathiesen i Folketingssalen
Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Partiet er smuldret få uger efter valget

Det, der skulle være en ny politisk start, er allerede ved at falde fra hinanden.

Kun få uger efter valget er Borgernes Parti reduceret til én person i Folketinget. Tre ud af fire medlemmer har forladt folketingsgruppen, og tilbage står kun partistifter Lars Boje Mathiesen, fortæller TV2 Fyn.

Fra fælles front til intern splittelse

Op til valget stod kandidaterne skulder ved skulder. Enighed og fælles retning var budskabet. Men efter valget er samarbejdet brudt sammen.

Flere tidligere kandidater lægger ikke skjul på deres skuffelse over udviklingen.

“Når fire voksne mennesker er så rørende enige inden valget, og så efter slet ikke kan finde ud af at samarbejde, det synes jeg er pinligt”

Udmeldelserne er kommet én efter én, og tilbage står et parti, der kæmper med at finde fodfæste.

Uenighed om årsagen

Der er langt fra enighed om, hvad der har ført til sammenbruddet. Nogle peger på ledelsen og manglende evne til at samle holdet.

Andre mener, at massivt pres fra medier og politiske modstandere har været afgørende.

Forklaringerne spænder bredt, men resultatet er det samme: Et parti i opløsning.

Samtidig bliver der stillet spørgsmål ved, om det overhovedet var en fordel at komme i Folketinget så hurtigt eller om det var bedre, det ikke var sket.

For flere tidligere kandidater er fremtiden i partiet nu til overvejelse. Nogle tvivler på, om de vil fortsætte som medlemmer, mens andre allerede overvejer helt at forlade politik.

Tilliden fra vælgerne kan også være på spil. Når et nyt parti rammes af intern uro så tidligt, kan det få konsekvenser ved næste valg.

Ads by MGDK