Regningen ser meget uskyldig ud og flere er allerede faldet i fælden
Umiddelbart ser beskeden helt troværdig ud.
Et lille udestående beløb for parkering virker måske ikke som noget, der bør skabe panik. Men netop den tanke forsøger svindlere nu at udnytte.
Beskeden advarer om manglende betaling og truer samtidig med ekstra gebyrer, hvis beløbet ikke bliver betalt hurtigt, fortæller Ekstra Bladet.
Falske parkeringskrav får danskere til at klikke
Flere danskere har de seneste dage modtaget sms’er, der ser ud til at komme fra Københavns Kommune.
Klikker man på linket, bliver man sendt videre til en hjemmeside, der ligner kommunens officielle side. Her bliver man bedt om at indtaste bilens registreringsnummer for at se det påståede udestående.
Men der opstår hurtigt noget mistænkeligt.
Uanset hvilken nummerplade der bliver tastet ind, lyder regningen på præcis 17 kroner. Det lille beløb kan få mange til at sænke paraderne og betale uden at tænke nærmere over det.
Kommunen advarer kraftigt
Problemet opstår først for alvor, når betalingsoplysningerne bliver tastet ind. Ifølge advarslen er der nemlig tale om et klassisk phishingforsøg, hvor svindlere forsøger at lokke kortoplysninger ud af borgerne.
Københavns Kommune understreger nu, at de ikke står bag beskederne.
“Københavns Kommune vil aldrig bede borgere om at udlevere kontooplysninger, MitID eller CPR-nummer via en sms eller mail,” lyder det fra kommunen.
Kommunen oplyser samtidig, at borgere, der er i tvivl om en besked, bør kontakte kommunen direkte i stedet for at trykke på links i sms’er eller mails.