Elbiler bliver ofte fremhævet som et miljøvenligt alternativ til benzin- og dieselbiler.
Men en ny undersøgelse fra University of Southampton stiller spørgsmål ved, hvor grønne de egentlig er.
Ifølge forskerne kan partikler fra elbilers bremser, dæk og vejslid være mere skadelige for lungerne end dieseludstødning.
Det skriver Boosted.
Bremsepartikler er mere giftige end dieselrøg
Elbiler udleder ingen udstødningsgas, men det betyder ikke, at de er emissionsfrie.
Ifølge undersøgelsen producerer de store mængder partikler, særligt fra bremserne, som kan være farligere end dem fra dieselbiler.
Professor Matthew Loxham, der står bag undersøgelsen, advarer om konsekvenserne:
"Denne forskning har vigtige konsekvenser for sundhed og fremtidig politik. Efterhånden som vi skifter fra diesel- og benzindrevne biler til elbiler, vil emissionerne af ikke-udstødningspartikler ikke forsvinde."
Undersøgelsen afslører, at særligt asbestfrie bremseklodser med kobber udsender de mest giftige partikler.
De kan forårsage mere betændelse i lungeceller end partikler fra dieseludstødning.
Elbilers vægt gør problemet værre
En af hovedårsagerne til den øgede forurening fra elbiler er deres vægt.
De vejer typisk mere end fossildrevne biler, hvilket betyder, at de skaber mere friktion på veje og bremser.
Dermed frigives flere skadelige partikler.
Hovedforfatter til undersøgelsen, James Parkin, påpeger, at mange fejlagtigt tror, elbiler er fuldstændig rene:
"Folk forbinder generelt forurening fra biler med udstødningsrør. De tror, at elbiler er helt emissionsfrie. Elbiler udleder dog stadig partikler på grund af friktion og slid på vejen, dæk og bremser."
Der skal strammere lovgivning til
Forskerne bag undersøgelsen opfordrer til, at der bliver indført strengere regler for, hvor mange partikler biler må udlede – ikke kun fra motorer, men også fra bremser, dæk og vejkontakt.
Samtidig arbejder flere bilproducenter, som Mercedes, på at udvikle bremseteknologi, der næsten eliminerer bremsestøv ved at bruge elmotoren til at bremse.
Skiftet til elbiler løser altså ikke problemet med partikelforurening – og i nogle tilfælde kan det endda gøre det værre.