Tingene går ikke altid som planlagt, når man driver en virksomhed.
Selv virksomheder og organisationer med stor opbakning kan støde ind i økonomiske eller interne udfordringer, som i sidste ende kan føre til lukning.
Det er ikke kun små aktører, der kan gå konkurs - også veletablerede virksomheder med mange loyale kunder kan blive ramt - og det ser vi et eksempel på nu.
Der er stille i St. Ingbert - måske endda lidt for stille.
Den lille tyske luksusbilproducent Isdera er nemlig officielt erklæret konkurs.
Fabrikkens maskiner er stoppet, og drømmen om håndbyggede superbiler med tysk grundighed og garageånd er sat på pause.
Det skriver mediet Carup.
Startede hos Porsche
Historien om Isdera er alt andet end kedelig. Den begynder i 1982 med én mand og én vild idé.
Eberhard Schultz forlod Porsche for at realisere sin drøm om at bygge sine egne biler.
I sin tid havde han fået jobbet hos den tyske bilgigant ved at bygge sin egen bil derhjemme, som han kørte direkte til Porsches hovedkvarter for at vise frem.
De ansatte ham - selvfølgelig - men Schultz havde større planer.
Efter nogen tid vinkede han farvel til Porsche og med et lille hold af håndplukkede ingeniører skabte han Isdera, som byggede biler så eksklusive, at selv Ferrari kunne ligne en masseproducent.
Imperator 108i, Commendatore 112i og senere Commendatore GT var ikke bare biler; de var mekaniske enhjørninger.
Drevet af tunede Mercedes-motorer og skabt i så få eksemplarer, at du nærmest havde bedre chancer for at vinde i Lotto end at få fat i en.
Skulle man dog være så heldig, kunne man se frem til 300+ km/t med stil og personlighed.
Har 90 dage
Tiderne skifter, og bilbranchen har ikke været nogen dans på roser i de senere år - særligt ikke for små nicheproducenter.
Efter Schultz solgte firmaet til Sinfonia Automotive i 2016, blev der eksperimenteret med en elektrisk sportsvogn.
Commendatore GT’s grønne comeback fik aldrig luft under vingerne, og siden har der været mest radiotavshed fra den ellers passionerede producent.
Ifølge tysk lov har Isdera 90 dage til at redde resterne og finde en løsning med kreditorerne. Hvis det ikke sker, bliver der sat punktum.
Du kan se et billede af en Isdera-bil herunder.

Foto: Jagvar / Wikimedia Commons