Når man køber en ny bil, spekulerer mange over, hvor længe den vil køre, før den enten bryder sammen eller sælges videre. For nogle biler når kilometertallet astronomiske højder, og der findes eksempler på biler, der overgår der når en million kilometer.
En bil, der dog virkelig skiller sig ud, er Irv Gordons Volvo P1800S, som er blevet anerkendt af Guinness World Rekords som den bil i historien, der har tilbagelagt flest kilometer.
Det skriver Topspeed.
Irv Gordon, en gymnasielærer fra USA, købte sin Volvo P1800S i 1966 for en årsløn på 4.150 dollars. Fra det øjeblik han hentede bilen en fredag eftermiddag, begyndte et usædvanligt eventyr. Allerede mandag morgen havde han kørt 2.400 kilometer og var tilbage hos forhandleren til første service.
Gordon kørte over 96.000 kilometer om året i mere end 50 år, hvilket svarer til 120 gange rundt om jorden eller syv ture til månen.
Det betød, at bilen har tilbagelagt imponerende 5.200.000 kilometer.
Hans daglige pendling på 200 kilometer til og fra arbejde var blot en del af hans omfattende kørsel, og i gennemsnit kørte han omkring 270 kilometer hver dag for at nå den imponerende milepæl på fem millioner kilometer.
Volvo P1800S, en beskeden sportsvogn fra 1966, viste sig at være utrolig robust. Bilen blev oprindeligt produceret i England, men da produktionen flyttede til Sverige i 1963, markerede det en milepæl for holdbarhed og levetid. Den sporty 1,8-liters firecylindrede motor overgik alle forventninger, og bilens fire-trins manuelle transmission holdt hele vejen igennem uden at bryde sammen.
Motoren blev genopbygget ved 1.080.000 kilometer og igen ved fem millioner kilometer, men motorblokken forblev original, hvilket er en imponerende bedrift for Volvos ingeniørteam. Irv Gordon tilskrev en del af bilens lange levetid til regelmæssig vedligeholdelse og omhyggelig pleje, hvilket får én til at overveje, om det var bilen eller ejeren, der var nøglen til succesen.
Bliver udstillet i Sverige
Irv Gordon arbejdede som Volvo-ambassadør i sine sidste år og fortsatte med at bruge bilen, indtil han gik bort.
Bilen har nu fået den pension, den fortjener, og er blevet en del af Volvos samling i Gøteborg. Hans Hedberg, leder af Volvos arveafdeling, forklarer, at bilen skal bevares præcis som den er, inklusive de brugstegn, der er opstået efter de mange kilometer, den har tilbagelagt.
Du kan se en video af bilen under artiklen.