Et ny kamera er på vej.
Lige nu læser andre
Når man bevæger sig rundt i trafikken, skal man følge reglerne.
Fart, afstand til bilen foran og selen er kun nogle af de ting, man som bilist skal huske på – og hvis man ikke er det, kan det koste dyrt.
På de solrige motorveje i Spanien får bilisterne snart en ekstra grund til at holde ekstra afstand til bilen foran.
Landets myndigheder har besluttet at tage et nyt våben i brug i kampen mod de farlige situationer, der opstår, når bilister glemmer at tælle til to.
Den klassiske to-sekunders-regel, som skal sikre tryg afstand til forankørende, er nemlig alt for ofte ignoreret, og det har ifølge de spanske trafikmyndigheder ført til et betydeligt antal ulykker.
Læs også
Derfor bliver der nu opsat avancerede kameraer langs motorvejene, og de skal ikke måle fart, men afstand.
Det skriver det tyske medie Auto Motor Sport.
Udnytter kunstig intelligens
De nye fælder minder på ingen måde gammeldags fartkameraer.
Systemet kombinerer radarmåling, kamera og kunstig intelligens. Når et køretøj bevæger sig for tæt på et andet, aktiveres kameraet og fanger en række billeder af situationen.
Billeddokumentationen behandles derefter af softwaren, og bilisten modtager automatisk en bøde, hvis vedkommende kører for tæt.
Læs også
Og det er ikke småpenge, der er tale om.
Såfremt man overtræder afstandsreglerne risikerer man at få en bøde på helt op til 5.000 danske kroner – og det stopper ikke der.
Forseelsen giver også klip i kørekortet, og hvis én bilist bliver ved med at lave samme fejl, kan det i sidste ende koste førerretten for en stund.
Skiltene, der advarer om kameraerne, bliver blå og firkantede, og de vil være synlige ved udvalgte vejstrækninger, hvor problemet med tæt kørsel har været stort.
Kritikere råber op
Det nye initiativ har fået en del kritik.
Læs også
Flere mener, at kameraerne er endnu et skridt i retning af et overvågningssamfund og beskylder myndighederne for at bruge trafiksikkerhed som påskud for at skrabe penge ind.
Andre peger på, at det ikke altid er sort-hvidt, hvad der udgør en farlig afstand, og at teknologien risikerer at registrere situationer, hvor den menneskelige vurdering ville være anderledes.