Danske bilister kan se frem til en markant stigning på benzinstationernes prisskilte, når 2023 bliver til 2024. Dette skyldes en historisk stor afgiftsstigning på benzin og diesel som følge af den politiske aftale kaldet Forårspakken 2.0 fra 2009. Det skriver B.T.
Aftalen dikterer, at afgifterne på brændstof årligt skal reguleres baseret på gennemsnittet af nettoprisindekset to år forinden. Den ekstremt høje inflation i 2022 vil afspejle sig i afgiftsstigningen, der træder i kraft 1. januar 2024.
For bilejerne betyder dette en stigning på hele 7,7 procent, hvilket betyder, at prisen per liter benzin stiger med 41 øre, inklusive moms. Dieselprisen vil ligeledes stige, dog en anelse mindre, med cirka 27 øre.
Ikke nok med det, da afgifterne reguleres to år tilbage, forventes endnu en betydelig stigning ved indgangen til 2025. Ifølge FDM kan energiafgiften på benzin og diesel stige med yderligere cirka seks procent, hvilket vil betyde en ekstra afgift på cirka 29 øre og 18 øre pr. liter benzin og diesel, plus moms.
Beregninger foretaget af B.T. og FDM viser, at dette vil have en betydelig økonomisk påvirkning for de danske bilejere. Forbrugerøkonom hos FDM, Ilyas Dogru, betegner stigningen som historisk og udtrykker bekymring for danskernes økonomi relateret til bilkørsel.
FDM er utilfreds med, at kørselsfradrag og befordringsgodtgørelse, som også reguleres opad ved indgangen til 2024, ikke stiger tilstrækkeligt for at kompensere de danskere, der kører længst. Dogru fremhæver, at det bliver en dyrere affære at køre i bil i 2024, hvilket kan påvirke beslutningen om at tage job længere væk.