Gældens chefproducer: ”Man finder ud af, hvad filmmiljøet indeholder: Der findes sindssygt meget råddenskab i denne her branche.”

05/04/2018

Helge Rahbek

Claus Thomsen har en farverig fortid. Blandt meget andet har han været med til at arrangere DM i både twerking og luftguitar.
Et langt og tumultarisk forløb har gjort, at Jysk Filmproduktion skrinlægger filmproduktionen. Gældens chefproducer, Claus Thomsen, fortæller her om de benspænd, som til sidst var lige ved at få ham til at gå omkuld – og om de mange fantastiske oplevelser, som filmeventyret også bød på undervejs.

Mest læste i dag

En stor publikumspris. Et samarbejde med Zentropa. En kæmpe opbakning fra vejlenserne og det lokale erhvervsliv. Historien bag om spillefilmen Gælden kan i sig selv minde om en film. Måske en moderne version af Klods Hans.

Sammenligningen med Klods Hans er ikke for at fornærme Claus Thomsen - historien har nu bare engang visse lighedspunkter med det klassiske eventyr. Tag for eksempel forhistorien, der starter da en af Claus Thomsens gamle kammerater flytter tilbage til Vejle. ”Han ledte efter nogen, der kunne løfte det her projekt med at skabe en kortfilm. Så tænkte vi: Hvorfor ikke bare prøve? Det lød sjovt og tiltalende, og produceropgaven mindede om, hvad vi lavede inden for event- og musikverdenen.”

Når Claus Thomsen siger ”vi” er det ikke på grund af falsk beskedenhed. Men fordi han hentyder til sin mangeårige forretningspartner Preben Steen Nielsen (som han også er handicaphjælper for, men det er en anden historie), der også er en del af Jysk Filmproduktion og producer på Gælden. At de er et makkerpar, får Klods Hans-referencen til at falde lidt til jorden - måske er det mere korrekt at tale om Fy og Bi?

Navngivningslegen stopper her - i stedet starter historien – og den starter lykkeligt.

Vandt stor publikumspris

”Jeg er typen som tænker, at vi skal gå efter guldet. Det var fint nok at vi skulle lave en kortfilm, men så skulle vi også lave en spillefilm bagefter. Og det gik skide godt, vi fik masser af opbakning. Både fra filmmiljøet, men også fra byen,” fortæller Claus Thomsen.

Kortfilmen Blodbrødre blev en succes. Det skabte især omtale, da den vandt publikumsprisen ved EKKO Shortlist Awards 2014. Inden da havde producerne gjort en stor indsats, for at få folk til at stemme på filmen: ”Det var en sjov oplevelse at komme til den her prisfest, for vi blev ikke rigtig anerkendt af københavnerne. Da vi fik prisen, blev der sagt, at ”der er nogen, der har været gode til at markedsføre sig” – men det tog vi sådan set bare som et kompliment.”

Holdet bag filmen tog tilbage til Vejle, og vandt efterfølgende yderligere tre priser i udlandet. Siden lavede de et par småprojekter mere - men fokus var hele tiden rettet mod målet: En vejlensisk spillefilm.

Umiddelbart en succeshistorie

I september sidste år kom spillefilmen så. Gælden hed den, og den havde kendte skuespillere som Bjarne Henriksen og Kurt Ravn på rollelisten. I 21 biografer over hele landet rullede den over lærredet. Godt nok blev billetterne ikke revet væk - til gengæld vandt filmen tidligere i år en hovedpris på Berlin Lift Off Festival.

Gældens officielle trailer:

Sådan kunne historien egentlig godt ende ganske lykkeligt. Det er trods alt de færreste film, som bliver kassesucceser. Til gengæld er det også de færreste film, produceret af uerfarne folk uden nogen filmbaggrund overhovedet, der vinder priser på festivaler. 

Historien er dog langt fra færdig. En række konflikter som kulminerede i tiden op til og umiddelbart efter biografpremieren, har medført at Jysk Filmproduktion nu har opgivet at producere flere spillefilm.

Kæmpestor lokal opbakning

Det tog fire år fra start før Gælden ramte biograflærrederne. Claus Thomsen forklarer at der er to grunde til, at det tog så lang tid. Den første er at producerne løbende skulle skaffe penge.

Ret hurtigt opgav producerne at få filmen finansieret af støttekroner: ”Vi er ikke filmuddannede, og vi var allerede blevet advaret om at bruge for meget tid på det. Vi er ligesom nogle af dem, der falder udenfor kategorien i forhold til dem der får støtte.”

I stedet lykkedes det at mobilisere Vejle. Lokale virksomheder som Autohuset Vestergaard, Lido Caféen, Isabella, Universal Transport og ikke mindst hovedinvestoren Linderoth og Sørensen støttede op om filmen på forskellige måder. ”Generelt har opbakningen fra byen været kæmpestor fra dag ét,” fortæller Thomsen, og fremhæver især den auktion, som blev afholdt på Facebook: ”Det var ikke det største beløb. Jeg tror, vi løftede 100.000, men det var det mest fantastiske. Borgere og butikker donerede ting, som så blev auktioneret væk. Der var folk, der bød langt over, hvad tingene egentlig var værd, fordi de synes det var så fedt.”

Er en aftale en aftale?

Den anden årsag til at filmen tog lang tid at lave, er ifølge Claus Thomsen aftalekulturen i filmbranchen – eller måske rettere sagt mangel på samme.

”Man finder ud af, hvad filmmiljøet indeholder: Der findes sindssygt meget råddenskab i den her branche. En aftale er ikke altid en aftale,” forklarer Claus Thomsen, før han nævner et konkret eksempel på en samarbejdspartner, som er løbet fra flere aftaler.

”Vi syntes, at vi havde et rigtigt godt samarbejde med Århus Filmværksted, men det virkede som om de ikke havde styr på aftaler, og hvad der var blevet sagt hen over bordet,” forklarer han og nævner blandt andet en aftale om lån af en bil, der pludselig blev tidsbegrænset, og en konsulent fra filmværkstedet som lovede dem støttepenge, blot for at vende tilbage senere samme dag og meddele at det var en fejl.

Den værste oplevelse var dog, da filmholdet var ved at klippe Gælden færdig. I den forbindelse søgte de penge fra en ny støttepulje fra Århus Filmværksted. De var til flere møder i Århus, og til sidst blev de garanteret, at de kunne få støttekronerne (100.000 kroner), hvis blot de hyrede en erfaren klippekonsulent, som kunne stå på mål for klipningen af filmen.

Ved hjælp fra Zentropa lykkedes det at anskaffe en klippekonsulent, der tidligere havde samarbejdet med Lars von Trier. I 2,5 måned arbejdede han sammen med filmens klipper om at færdiggøre filmen. ”Men da vi så kommer ind og viser filmen for dem, er det bare no go. Klippekonsulenten fik sine penge, men vi fik ingenting. Det var et hårdt slag. Der blev vi sgu lidt bitre,” forklarer Claus Thomsen.

Adspurgt om ikke han burde have sikret sig en underskrevet kontrakt, forklarer Thomsen: ”Det er lidt specielt i denne her branche. Nogle gange ligger der et stykke papir, der skitserer, hvad der skal ske. Men der er ikke noget, der skal underskrives.”

Nu skal det ikke lyde som en ren undergangshistorie det her, eller som om Claus Thomsen mener, at alle folk i filmbranchen er pilrådne. Sådan er det så langt fra. Claus Thomsen understreger at de positive oplevelser er i klart overtal.

Han fremhæver blandt andet samarbejdet med Claus Lauritzen fra Matrix Film, som leverede det meste af udstyret til optagelserne, og med Zentropa, og deres daværende direktør Peter Aalbæk: ”Samarbejdet med Zentropa var fantastisk. Det var Aalbæk selv, der gik med i det her projekt, fordi han på det tidspunkt groft sagt havde et problem med København. Han brændte for det, fra den første gang han så os. At der sådan kom nogle ligegyldige mennesker fra Jylland, som ville lave noget fedt.”

Matrix Film leverede 80 procent af alt udstyret til optagelserne. Det er ikke billigt isenkram, der bruges når der skydes spillefilm. Udstyret som Matrix leverede havde en værdi på over 8 millioner.

Kommerciel versus kunst

Én ting var problemerne med filmbranchen, hvor vejlenserne på alle måder var på udebane, men internt på holdet var der var en kæmpe gejst. Da postproduktionen og klippefasen gik i gang, begyndte det dog også at knase på de indre linjer:

”Det var et helt andet land at komme ind i, og vi havde ikke nok erfaring, og heller ikke nok kontrol over det,” erkender Claus Thomsen, før han uddyber:  ”Der er to slags personer i den her branche: Dem der tænker kommercielt og på filmens indtjeningsmuligheder. Og de andre, kunstnerne, som lidt groft sagt tænker mere på sig selv. På hvad de kan få ud af, hvis filmen kommer på den og den festival. Mit problem var at jeg lå lidt midt imellem. Jeg burde nok have haft en chef over mig, som kunne skære igennem.”

For at genvinde kontrollen med projektet og færdiggjort filmen, stiftede Claus Thomsen sammen med filmens hovedinvestor, Linderoth og Sørensen, Jysk Filmproduktion. Jørgen Helvig Sørensen blev adm. direktør, og på den måde fik Claus Thomsen den chef, som han efterspurgte.

Et af stridspunkterne var skjulte reklamer i filmen. På et tidligere tidspunkt havde producerne lavet en aftale med et firma om, at der visse steder i filmen skulle være såkaldt produktplacering. ”Da filmen skal klippes, bliver der uenighed om den og den her scene. Selvfølgelig skal man passe på, at der ikke lige pludselig står en toastmaskine inde på badeværelset, men det var for sent i processen, der var allerede lavet en aftale,” fortæller Claus Thomsen.

Hemmelig film forbliver hemmelig

Faktisk var det ikke første gang at producerne oplevede problemer med klippefasen. I september 2015 var det planen, at de i al hemmelighed skulle lancere en anden og ganske hemmelig spillefilm. Filmen The Observer, var en horror-spændings-thriller, som skulle vises i forbindelse med Halloween.

Det var en langt mindre produktion end Gælden. Den blev optaget på fem dage og var hovedsageligt drevet af frivillige kræfter. ”Biograferne havde vist interesse for at vise filmen til Halloween, og i et års tid rykkede vi for at få den film klippet færdig. Vi gad ikke at betale for at der ikke skete noget, så vi skaffede selv en klipper, som gjorde den færdig.”

Da filmen var færdigklippet, ønskede instruktøren og en skuespiller dog ikke at den blev vist – og den hemmelige film er derfor stadigvæk hemmelig den dag i dag.

For så vidt har det intet med Gælden at gøre, men den ærgerlige oplevelse er en medvirkende faktor til, at Jysk Filmproduktion i dag har opgivet deres vision om at løfte det vejlensiske filmmiljø.

Tilmeldt festivaler uden producenternes viden

Tilbage til hovedsporet, historien om Gælden.

Stridighederne mellem producerne og dele af det kunstneriske team fortsætter efter, at filmen er nået ud i biograferne. Adm. Direktør Jørgen Helvig Sørensen og producerne, Claus Thomsen og Preben Steen Nielsen, oplever pludselig, at filmen bliver tilmeldt festivaler uden at de er klar over det: ”Vi havde i et halvt år arbejdet på at planlægge, hvilke festivaler den skulle på, også set ud fra filmholdets ønsker, og hvordan den skulle distribueres. Vi var i kontakt med både TV2 og DR, da vi opdager at den er tilmeldt Robert – og det er ikke os selv, der har gjort det.”

Samme scenarie gentager sig siden, da de er til et møde i Tyskland med en tysk distributør ”Da opdager vi lige pludselig at filmen skulle vises i Berlin to dage efter. Det er jo lidt pinligt, at vi ikke selv er klar over det,” siger Claus Thomsen og tilføjer: ”Vi er selvfølgelig stolte over at filmen har succes på disse festivaler, men det kan være altødelæggende for de planer der allerede er sat i værk.”

Det er folk fra filmen, der bagom Jysk Filmproduktions ryg har tilmeldt filmen til festivalerne. Claus Thomsen ønsker ikke at nævne nogle navne, men det er endt med et juridisk slagsmål, som stadigvæk er i gang.

Ny spillefilm skrinlægges

December sidste år er det hele blevet for meget for Claus Thomsen. Selvom Jysk Filmproduktion er i gang med at skrive manuskript til en ny spillefilm, og i fuld gang med at caste skuespillere og finde locations, vælger han at trække stikket. ”Alt det andet med Gælden og The Observer tog fuldstændig overhånd. Hvis jeg gik videre med det her, ville det ødelægge mere end bare mig selv.”

Claus Thomsen fokuserer dog stadigvæk fuldt ud på at få både Gælden og The Observer fulgt helt til dørs, men hans drøm om flere nye spillefilm er død.

Preben Steen Nielsen fortsætter yderligere en måneds tid sammen med den nye films instruktør, men i januar vælger de også at opgive projektet, og dermed gøre en foreløbig ende på det vejlensiske filmeventyr.

En stor del af filmholdet samlet dengang alting stadigvæk var fryd og gammen. Claus Thomsen står næstyderst til venstre.

Alt i alt må man sige at historien om Gælden og Jysk Filmproduktion ikke fik sin Hollywood-slutning. Historien er dog endnu ikke helt ovre.

Som sagt er der et juridisk slagsmål i gang, men derudover er Claus Thomsen også stadigvæk i drøftelser med TV2 om, at de skal vise filmen – og så er der stadig flere filmfestivaler, hvor filmen bliver vist – hvilket kan være med til at åbne døre i udlandet.

Derfor lukker Jysk Filmproduktion heller ikke ned, men flere spillefilm bliver det dog ikke umiddelbart til: ”Jeg vil aldrig sige aldrig, og jeg vil stadig gerne gøre min opgave med Gælden og The Observer færdig,” slår Claus Thomsen fast.

Ud på nye eventyr

Efter et kort pusterum hen over jul og nytår, er Claus Thomsen allerede gået gang med sit nye projekt. Et projekt som er meget langt fra filmbranchen. Han er i fuld gang med at åbne to butikker. I den nærmeste fremtid fortæller Vejle24 om det nye eventyr.

Anbefalet til dig