Klimabevidsthed står højt på dagsorden for tiden. Børn og unge viser gang på gang, at de er yderst optaget af miljø, klima og bæredygtighed - og med det nye læringsværktøj bliver det muligt at gøre et tema som plastikaffald- og genbrug til noget helt konkret, eleverne selv kan få fingrene i.
Sol, vind og fritureolie leverer energien
Kort beskrevet er Plast Lab on Wheels et transportabelt laboratorium, der får sin energi fra solceller, en vindmølle og brugt fritureolie. Eleverne indsamler selv det umiddelbare værdiløse plastik og sorterer det efter bestemte kriterier. Det udvalgte plastikaffald, der kan genanvendes, bliver derefter vasket og smeltet, så det til sidst kan bruges i maskinens 3D-printer og trykstøber - og ender altså som et nyt produkt. Da laboratoriet er bygget på en trailer, kan det komme rundt til kommunens forskellige skoler eller udstationeres ved relevante arrangementer i byen.
"I Odense sætter vi Verdensmålene helt frem i første række. Eksemplerne er talrige, når vore børnehuse, skoler og ungdomsskolen drager børnene ind i Verdensmålenes univers af bæredygtighed. Med Plast Lab on Wheels går UngOdense endnu engang forrest, når de skaber rammerne om børnenes klimabevidsthed og bidrager til en generation af små klimaaktivister," siger ungerådmand Susanne Crawley Larsen, der også holdt åbningstalen ved verdenspremieren.
Ligner en Georg-Georgløs-maskine
Som en anden Georg Georgløs har en af UngOdenses projektmedarbejdere, Anders Michelsen, været idémanden bag det nye plastiklaboratorium, Plast Lab on Wheels. Han er spændt på at se stregerne på papir blive til virkelighed.
"Vores erfaring med undervisning i bæredygtighed i UngOdense er, at jo mere jordnært det er - jo mere bliver eleverne optaget af, hvordan de selv kan gøre en forskel for miljøet. Plast Lab on Wheels kan give børn og unge en unik indsigt i omdannelsen af plastaffald til en ny ressource. Jeg er spændt på at se deres engagement, efterhånden som Plast Lab on Wheels kommer rundt til de forskellige skoler," siger Anders Michelsen.
Udover at få indsigt i udfordringen med plastikaffald får eleverne også læring om energiforbrug. Undervejs i arbejdet med Plast Lab on Wheels har eleverne mulighed for at tænde og slukke for forsyninger og maskiner på et stort kontrolpanel og derefter se effekten på energiforbruget på en lang række målere. Den energimæssige belastning kan også anskues i et dagligdagsperspektiv ved for eksempel at måle, hvor meget energi deres mobil anvender, når den lader op.
Plast Lab on Wheels vil fremover indgå i UngOdenses projekt, "Læring for fremtiden", som omhandler forskellige læringsforløb om bæredygtighed, samarbejde med virksomheder og også snart en Festival for Fremtiden.
Foto: Odense Kommune