Det er altid lidt af en gåde, hvad der får os til at falde for hinanden, især når vi alle er så forskellige.
Der er dog visse detaljer ved børn, som øger chancen for, at de bliver valgt, hvis de opfylder netop dette kriterium.
Det skriver Woman
Når en kvinde skal vurdere, om hun står overfor manden i sit liv, er der flere faktorer, der skal falde på plads, før puslespillet er komplet.
Det er forholdsvis indlysende, at egenskaber som humor, charme, troværdighed, omsorg og udseende vægtes højt.
Men der er en faktor, der ikke direkte relaterer til hverken udseende eller personlighed, som spiller en afgørende rolle.
Dette fænomen kendes som 'mating value', eller på dansk 'partnerpotentiale'.
Det drejer sig specifikt om størrelsen på og værdien af en mands bil.
Det er en alment accepteret opfattelse, at mænd med store og dyre biler oftere tiltrækker kvinder, som søger en partner, der kan tilbyde dem et godt og stabilt liv.
Denne antagelse har dog aldrig tidligere været underkastet en videnskabelig undersøgelse. Derfor besluttede et hold adfærdsforskere fra Federal University of Rio Grande do Norte i Brasilien at undersøge, om der var hold i påstanden.
Et omfattende studie blev iværksat
Forskerne ønskede at afklare, om der virkelig var belæg for denne antagelse ved hjælp af omhyggelige spørgeskemaundersøgelser.
De undersøgte, hvordan både mænd og kvinder opfatter mænd, der kører i luksusbiler, og hvordan disse mænd ser på sig selv.
Gennem to detaljerede spørgeskemaundersøgelser indsamlede de data. I den første undersøgelse blev deltagerne bedt om at vurdere mænd, der ejer luksusbiler, med fokus på deres partnerpotentiale og dominans.
Denne undersøgelse indsamlede 171 svar, hvoraf 93 var fra kvinder.
I den anden undersøgelse blev ejere af luksusbiler spurgt om deres egen opfattelse af deres status og selvopfattelse, herunder om de anså sig selv for at være et bedre partnervalg end folk med standardbiler. Her deltog 409 personer, hvoraf 206 var kvinder.
Resultaterne viste, at et flertal - både mænd og kvinder - opfattede mænd i luksusbiler som mere attraktive partnere og mere dominerende socialt. Disse mænd blev også set som mere kompetente både professionelt og privat, og i nogle tilfælde endda som mere intelligente.
Undersøgelsen viste desuden, at mange kvinder mente, at de ville opnå større personlig eller intim gevinst ved at indgå i et forhold med mænd, hvis biler er dyrere og har større afstand mellem akslerne.
Personer, der kørte i dyre luksusbiler, anså også selv, at de havde højere social status og mere selvtillid end andre.
Forskerne kunne derfor konkludere, at der var større sandsynlighed for, at både mænd og kvinder med dyre biler ville finde en partner, uanset om forholdet var tænkt som langvarigt eller kortvarigt.