Når påsken nærmer sig i Danmark, fyldes hjemmene med farverige påskeæg, gækkebreve og en forventningsfuld stemning.
Men hvordan knytter disse traditioner an til fejringen af Kristi opstandelse?
Ekstra Bladet har dykket ned i danskernes påsketraditioner med hjælp fra Lene Halskov Hansen, arkivar og projektforsker ved Dansk Folkemindesamling, for at kaste lys over disse spørgsmål.
Gækkebrevet
"Gækkerier var populære i gamle dage. Folk drillede og legede med hinanden på en anden måde dengang, og det blev efterhånden til gækkebreve med prikker," forklarer Hansen.
Påskeægget
Æggets forbindelse til påsken har en dyb historisk og kulturel baggrund.
"I begyndelsen af 1100-tallet velsignede tyske præster æg, som menigheden kom med, med vievand og formularer," siger Hansen. Denne skik understreger æggets symbolik i forbindelse med opstandelse og livskraft, hvor kyllingen, der bryder igennem æggeskallen, bliver et stærkt billede på Jesus Kristus' opstandelse.
Men hvorfor æggene males og dekoreres i dag, forbliver en smule af et mysterium. Ritualet, som har været praktiseret i århundreder, blev blandt andet dokumenteret af Leonora Christine, som i 1667 dekorerede et æg til en medfange.
Påskeharen
En anden relativ ny påskeskik er påskeharen, som først hoppede ind i de danske påsketraditioner fra Tyskland i 1800-tallet.
"I slutningen af 1800-tallet lavede børnene redder i haverne af mos, og så lagde forældre påskeæg i dem. Så sagde de, at det var haren, der havde lagt dem," fortæller Hansen.
Disse påsketraditioner udgør en væsentlig del af dansk kultur og fejringen af påsken. Selvom vi måske aldrig fuldt ud forstår, hvordan disse skikke præcist knytter sig til Jesu opstandelse, fortsætter de med at berige vores festligheder og samle os i en ånd af forår og fornyelse.