Pensionsselskabet Danica, som er ejet af Danske Bank og har 750.000 kunder i Danmark, vil på baggrund af utilstrækkelig rådgivning betale 250 millioner kroner tilbage til omtrent 25.000 pensionskunder.
Sådan skriver Ekstra Bladet via Børsen.
For at forstå hele situationen skal tiden spoles tilbage til 2015, da Folketinget på daværende tidspunkt vedtog en højere tilbagetrækningsalder.
I samme ombæring som det blev vedtaget, skulle flere kunder have modtaget rådgivning om, hvad Folketingets beslutning ville gøre for deres pensionsopsparing.
Den manglende rådgivning har betydet noget for de kunder, der har haft et særligt produkt, hvor risikoen automatisk bliver reduceret.
Danica og SEB pension, som Danica i 2019 har overtaget, fik ikke givet kunderne de nødvendige informationer, og derfor giver de nu kompensation:
“Der er ikke noget at rafle om. Vi burde have rådgivet nogle kunder, men det har vi ikke gjort. Det medfører, at nogle kunder har fået et lavere afkast på opsparingen, end de burde have haft. Det tab kompenserer vi nu”, siger driftsdirektør Jesper Bjerre til Børsen.
Den erstatning, som de mange kunder nu står til at modtage, kommer til at svare til forskellen på det afkast, som kunderne havde fået på en korrekt risikovægtet pensionsportefølje, og på den portefølje, som ikke blev ændret i 2015.
Det fremgår af Ekstra Bladets artikel, som er skrevet via Børsen, at Danica ikke har tjent flere penge grundet forglemmelsen af nødvendige informationer.
Tilmed skal det nævnes, at cirka 10.000 kunder har haft fordel af at fortsætte med samme profil, og disse kunder får lov til at beholde fortjenesten.