Efter 35 år på de danske motorveje er det snart slut for Monarch på de statsligt ejede rastepladser. Det fortæller Ekstra Bladet. Fra 1. januar 2026 ophører kædens drift på fire af sine restauranter – Karlslunde Øst, Tuelsø Syd, Kildebjerg Nord og Ejer Bavnehøj Vest. Det bekræfter Monarchs ejer, SSP Danmark.
Herefter vil kun én Monarch-restaurant fortsætte: afdelingen på Knudshoved ved Nyborg. "Vores største enhed, restauranten i Nyborg, som ligger naturskønt ved DSB's gamle færgehavn, fortsætter uændret. Vi ser frem til at udvikle den yderligere, så den fortsat vil være det naturlige stop midt i Danmark," skriver Christian Berton, kommerciel chef hos SSP Danmark.
Aftaler udløber efter 35 år
Monarch blev etableret i 1990, da Vejdirektoratet indgik aftaler om driften af 18 statslige rastepladser. Disse aftaler, som har haft en varighed på 35 år, udløber ved årsskiftet, og Vejdirektoratet har fundet nye operatører til rastepladserne. "Monarch-restauranterne lukker efter 1. januar 2026, da vinderne har deres eget koncept," oplyser Vejdirektoratets kommunikationsafdeling.
Fra underskud til fordoblet omsætning
I de første år var motorvejsrestauranter en underskudsforretning i Danmark. Men med åbningen af Storebæltsbroen i 1998 steg Monarchs omsætning markant. Bilisterne, der tidligere nød deres kaffe på færgen, begyndte i stedet at stoppe på rastepladserne, hvilket førte til en fordobling af omsætningen på kort tid.
Blandede anmeldelser og skærpet konkurrence
Gennem årene har Monarch både oplevet stor kundetilstrømning og skarp kritik af madens kvalitet. Allerede i 2000 fik en af kædens restauranter en lunken anmeldelse i Ekstra Bladet, hvor en "luksus hakkebøf" blev beskrevet som grå og gennemstegt. I 2008 blev Monarchs madkvalitet igen kritiseret, denne gang med kun én af ti mulige stjerner.
I dag kæmper Monarch med stigende konkurrence fra fastfoodkæder langs motorvejene. Med lukningen af de fleste af kædens restauranter er det et kapitel i dansk motorvejshistorie, der nærmer sig sin afslutning.