Efter syv år er det slut.
Bilmærket, Polestar, blev grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding i 2017, og fire år efter - i 2021 - kom de til Danmark.
Den syv år lange rejse, som den selvstændige, svenske elbilproducent med speciale i elektriske premium-elbiler har været på, har nu taget en noget uventet drejning.
Volvo Cars har nemlig annonceret, at de opgiver samarbejdet med Polestar og sælger deres aktieandel til Geely.
Det skriver Mobilsiden via Berlingske.
Beslutning kommer i kølvandet på, at den svenske bank SEB nedskrev værdien af Polestar fra 18 milliarder svenske kroner til ingenting.
Det finansielle tilbageslag har nu fået Volvo til at sælge sin andel i Tesla-konkurrenten, og det er tilsyneladende en god nyhed. Volvo-aktierne steg nemlig omkring 30 procent, da nyheden kom frem
Det bliver Volvo og Polestars kinesiske ejere fra Geely, som fremover skal finansiere Polestar.
Daniel Søgaard Hald, der er chefredaktør og elbilekspert ved Mobilsiden udtaler, at elbilproducenten står over for store udfordringer:
"Polestar står over for store udfordringer. Deres biler er i forvejen i den dyre ende sammenlignet med konkurrenterne. De er på vej med to nye biler, og når de er lanceret, vil der være behov for opfølgende software-opdateringer og bug fixes. Det er dyrt, så jeg kan frygte, at Polestar vil få behov for en større økonomisk indsprøjtning for at lykkes."
Som en del af et marked, der allerede er præget af hård konkurrence fra billige kinesiske elbiler, står Polestar over for et stort pres.
EU overvejer at indføre ekstra afgifter på kinesiske elbiler for at udligne fordelene ved statsstøtte, hvilket kunne påvirke konkurrencedygtigheden for europæiske producenter som Polestar.
Det er dog i skrivende stund ikke nogen realitet.