Tidens skifte har bragt en ny æra til danske værksteder, skurvogne og fabrikshaller, hvor traditionen med at pryde væggene med letpåklædte kvinder på kalendere og plakater er ved at uddø. Denne ændring i arbejdsmiljøet sker i takt med et øget fokus på diversitet og inklusion på arbejdspladserne. Det skriver Market Connect.
Jacob Klit, direktør for snedkervirksomheden Toppenberg H.O.K, har taget beslutningen om at indføre et forbud mod denne type vægkunst i sin virksomhed. "Da jeg så det, var det anledning nok til at få indført et nedskrevet forbud," fortæller han. Dette skridt blev taget i erkendelse af, at sådanne billeder kan virke stødende og ikke længere er passende i et moderne arbejdsmiljø.
Samarbejdet mellem TEKNIQ Arbejdsgiverne, erhvervsskolen TEC og Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO) om at udfase kalenderpiger fra erhvervsskoler understreger også, at det er på tide at opdatere den visuelle kultur for at skabe et mere inkluderende miljø. "Det sender et helt forkert signal," påpeger Tina Voldby fra TEKNIQ Arbejdsgiverne om de forældede kalendere.
Denne ændring handler ikke kun om at skabe et mere tiltalende arbejdsmiljø; det er også en strategi for at tiltrække nye medarbejdere af alle køn til branchen. Klit understreger, at diversitet bidrager positivt til virksomhedens dynamik, selvom det er sjældent, at de modtager ansøgninger fra kvinder.
For Julie Kølskov Madsen fra EEO er det klart, at det uddaterede indhold kan virke afskrækkende og medvirke til at holde kvinder væk fra bestemte uddannelsesveje og brancher. "Det virker stødende," siger hun, og understreger vigtigheden af, at uddannelsesstederne reflekterer et miljø, hvor alle kan føle sig velkomne og inkluderede.
I takt med at Danmark bevæger sig mod en mere progressiv og inkluderende arbejdskultur, bliver kalendere og plakater med letpåklædte kvinder således et stadig sjældnere syn, efterhånden som brancher og uddannelsesinstitutioner genovervejer, hvilke signaler de sender til nuværende og fremtidige medarbejdere og studerende.