Det hele begyndte den 17. juli, da sønderjyden fra Gram, Gerda Feddern, modtog en sms.
"Hej Mor," stod der til at starte med. "Min telefon er i stykker. Gem dette nye nummer," stod der i beskeden, som var afsluttet med en hjerte-emoji.
Som så mange andre forældre vil man gå langt for sine børn, og derfor ville Gerda også gerne hjælpe sin 'datter', da hun havde brug for det.
Det var bare ikke helt, som Gerda troede.
Træningstur ændrede alt
I de efterfølgende beskeder skrev Gerdas 'datter', at der havde været problemer med betaling af en eller flere håndværkerregninger, og derfor bad hun nu sin mor om hjælp til det.
Det virkede for Gerda og hendes mand ikke helt unaturligt, da de i forvejen lånte deres datter penge til et byggeprojekt. Som Gerda beskriver det, så var 'paraderne' nede den dag. Det gjorde, at Gerda overså de små tegn på, at der var noget lusket ved beskederne.
Gerda kan godt, set i bakspejlet, se, at det var mærkeligt med en engelsktalende telefonsvarer og de mange stavefejl, men det kom som bagklogskab.
"Set i bakspejlet burde jeg jo have lugtet lunten, men det gjorde jeg ikke, så jeg overførte 29.100 kroner til det kontonummer, hun skrev," siger Gerda.
Træningsturen ændrede alt
I dagene umiddelbart efter hørte Gerda hverken fra "den falske datter" eller den rigtige.
Det ændrede sig, da Gerda fredag morgen tog til det lokale træningscenter for at træne.
Her spurgte en bekendt, om hun (Gerda red.) havde set 'Go' Morgen Danmark', hvor de omtalte en kvinde, der var blevet manipuleret til at overføre penge til, hvad hun selv troede var hendes søn.
Det havde hun ikke, men med det samme vidste Gerda, at noget var helt galt, og hun skyndte sig derfor hjem.
Men der var det for sent.
Gerda ringede til sin bank og sin datter, men der var det for sent, pengene var borte og der intet at stille op.
Tager det med oprejst pande
Heldigvis tager den 73-årige sønderjyde det som en læring og med oprejst pande: "Jeg synes selvfølgelig, at det er pinligt og flovt, men jeg kan ikke lave det om nu, så derfor vælger jeg også at tale med dig. Nu kan jeg nemlig i det mindste bruge historien til at advare andre," siger hun og fortsætter:
"For hver gang, der bliver sat fokus på det, er der forhåbentlig færre, som hopper i med begge ben."
Denne historie blev for første gang bragt af Jyskevestkysten
Her er nogle gode råd til at undgå svindel
Ifølge Det Kriminalpræventive Råd, re det vigtigt at stoppe op og tænke sig godt om for at undgå digital svindel.
De giver endvidere fem råd:
Stop op, tag dig god tid og mærk efter, inden du klikker, betaler eller deler personlige oplysninger. Det er vigtigt at undgå forhastede beslutninger.
Vær opmærksom på faresignalerne, hvis kommunikationen ændrer sig pludseligt eller virker anderledes end normalt, og hvis du føler dig presset til at handle hurtigt.
Bekræft identiteten på den, du er i kontakt med. Brug myndighedernes officielle kanaler, fx hovednummeret, og hvis det er en person, du kender, så ring selv op på det nummer, personen normalt bruger.
Få flere øjne på. Er du i tvivl, så tag dig tid til at spørge en, du kender, til råds.
Del aldrig personlige oplysninger som fx mit MitID eller personlige koder – heller ikke til familie og venner.
Kilde: Det Kriminalpræventive Råd