Lidl er billigst. Det er resultatet af B.T.s store årlige pristjek af 40 basisvarer.
Pristjekket sammenligner prisen på tværs af den danske dagligvarebranche på eksempelvis gulerødder, spaghetti, mælk, rugbrød, leverpostej og andre basisprodukter. Og her er det altså Lidl, der er billigst med en samlet pris på 642,70 kr.
Sådan skriver Lidl Danmark selv i en pressemeddelelse.
I dagligvarekæden er man forståeligt tilfredse med resultatet:
“I Lidl ønsker vi at tilbyde vores kunder de bedste varer til den laveste pris uden at gå på kompromis med kvaliteten. Med B.T'.s store pristjek har vi et bevis for, at det stemmer overens med det, kunderne møder i vores butikker landet over, og det er vi selvfølgelig meget tilfredse med,” udtaler Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl Danmark. Hun tilføjer:
“Vi vinder pristjekket på baggrund af hårdt og minutiøst arbejde fra hele organisationen for at skaffe kunderne den billigste kurv på basisvarer, og det vil vi fortsætte med at arbejde for, så vi også næste gang vil være at finde øverst på podiet.”
Kunder er 'vrede'
Selvom de i Lidl er glade for at vinde, så er kunderne alt andet end tilfredse med resultatet af pristjekket.
Det skriver B.T.
Ud af de 40 varer, der blev sammenlignet i pristjekket, var der under én krones forskel på 24 af dem, hvilket har fået flere kunder op i det røde felt.
I B.T.s podcast prøver Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, at forklare, hvorfor kæderne har ens priser på så mange varer:
"Der kan være tre årsager. Den ene kan være, at hvis der er hård konkurrence, så er der én pris, og det er markedsprisen. Den anden er der, hvor priserne er aftalt - eller monopol. Det er den grimme mulighed. Der er vi ikke her. Så er der det, man kalder stiltiende koordinering. Og der er vi nok nærmere. Det er, hvor spillerne på markedet overvåger hinanden og følger hinandens priser. Men det gør også, at priserne kan lande på et ens niveau eller et højt niveau, som ikke er lige så lavt, som hvis der var hård konkurrence."