Kunderne føler sig snydt af Lidl: Markedsfører svinekød med opdigtet idyllisk gård

Af: Alberte B. C.

|

13/12/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock/Lidl hjemmeside
Foto: Shutterstock/Lidl hjemmeside
Lidl får kritik for at bruge gårdnavn og billeder, der vækker falske associationer om dyrevelfærd og lokal produktion

Lige nu læser andre også

Når du handler i supermarkedet og ser en pakke med kød fra en idyllisk gård, er det nærliggende at forestille sig, at kødet kommer fra dyr, der har levet et godt liv på markerne.

Men det er ikke altid tilfældet.

Supermarkedskæden Lidl har fået kritik for at sælge svinekød under navnet "Vilstrupgård" – en gård, der ikke findes i virkeligheden.

Navnet og det tilhørende design er skabt for at signalere værdier som kvalitet og idyl, men det har skabt forvirring hos forbrugerne.

Ejeren af den faktiske Vilstrupgård ved Kolding, Poul Daugaard, fortæller, at han ofte modtager henvendelser fra folk, der tror, at hans gård har noget med kødet at gøre.

"Det er jo lidt underligt. Vi troede, at det var et slagteri, der hed Vilstrupgård, men det er det så ikke," siger han til TV 2.

Kritik fra flere sider

Dyrenes Beskyttelse kritiserer markedsføringen og kalder det misvisende at koble konventionelt svinekød med en fortælling om idyl.

Pressechef Søren Krogsgaard forklarer, at det kan give forbrugerne en falsk opfattelse af, at de køber et produkt fra dyr, der har haft det godt.

"Vi synes, at det er forkert, i det omfang det sidder på pakker med konventionelt kød," siger Krogsgaard og opfordrer forbrugerne til at vælge kød fra dyr med bedre velfærd.

Lidls forsvar

Lidl fastholder, at Vilstrupgård er et såkaldt private label, altså en betegnelse for deres egne produkter.

Presseansvarlig Thomas Sejersen forklarer, at det er et brandnavn ligesom mange andre i detailhandlen.

"For os er Vilstrupgård et godt navn – et godt brand, som vores kunder kender og relaterer sig til. Det er det vigtigste for os," skriver han i en mail til TV 2.

Anbefalet til dig