Kurven dykker markant: Transportgiganten falder 894 millioner i omsætningen

Af: Liva H.

|

24/04/2024

Nyheder
Foto: Konektus Photo / Shutterstock.com
Foto: Konektus Photo / Shutterstock.com
DSV er gået 894 millioner tilbage i omsætning

Lige nu læser andre også

Det fremgår af det børsnoterede selskab DSVs første kvartalsregnskab for 2024, som lige er blev offentliggjort onsdag morgen.

Det er det første regnskab under den nye administrerende direktør Jens Lund. 

Det skriver Euroinvestor

Flere nøgletal falder 

Driftsindtjeningen målt på EBIT før særlige poster i første kvartal endte på 3,64 mia. kr., hvilket lå lavere end analytikernes forventninger på 3,76 mia. kr. Til sammenligning var indtjeningen på 4,67 mia. kr. i samme periode sidste år.

Omsætningen faldt til 38,3 mia. kr. i første kvartal 2024 sammenlignet med  første kvartal af 2023 som var 40,9 mia. kr. 

DSV havde altså en opsætning efter skat på 2,39 mia. kr. i perioden, hvilket også var under analytikernes forventninger på 2,59 mia. kr. 

I det nye regnskab fastholder DSV deres økonomiske forventninger til 2024 med en forventet driftsindtjening på 15,17 mia. kr. målt på EBIT før særlige poster.

Sammen med regnskabet annoncerede DSV et nyt aktietilbagekøbsprogram på op til 1 mia. kr, der starter i dag og varer indtil den 23. Juli 2024.

Aktietilbagekøb betyder at et selskab anvender penge til at købe sine egne aktier tilbage fra markedet, hvilket er en metode at overføre selskabets indtjening til aktionærerne på.

Administrerende direktør Jens Lund udtalte i forbindelse med regnskabet:

"I et marked, der normaliseres, er vi godt i gang med at levere stærke økonomiske resultater for første kvartal af 2024, og jeg er især tilfreds med, at vi vinder markedsandele i alle tre divisioner. Ledelsesændringerne er nu gennemførte, og sammen med det nye erfarne lederteam vil vi fokusere vores energi på at udføre vores strategi med særligt fokus på kunderne."

Med tre divisioner henviser Jens Lund til: Air & Sea, Road og Solutions.

DSV, der har hovedsæde i Hedehusene, er kendt for en række succesfulde opkøb, der har gjort virksomheden til en af verdens største inden for speditionsbranchen.

Virksomheden anvender en asset light-model, hvor DSV kun ejer få af sine lastbiler og ejendomme selv. Fordelen er, at DSV i stedet kan leje disse ressourcer ud, på den måde  undgår de omkostninger forbundet med inaktive ressourcer.

Aktier falder

DSVs aktiekurs oplevede et fald i efteråret, efter det blev annonceret, at den populære topchef, Jens Bjørn Andersen, ville træde tilbage til fordel for tidligere driftsdirektør, Jens H. Lund, der tiltrådte for tre måneder siden.

Omkring samme tid blev det også kendt, at DSV indgik et omfattende samarbejde med Saudi-Arabien om at indgå i et joint venture for at stå for logistikken i opbygningen af den ambitiøse, futuristiske by under projektet NEOM.

Investorerne udtrykte bekymring for, om DSV ved at samarbejde med Saudi-Arabien, som er kendt for et problematisk forhold til menneskerettigheder, rørte ved hvad de kaldte ‘en politisk hvepserede’.

DSV-aktien er faldet med over 14 pct. det seneste år.

Dansk transport-gigant går 894 millioner tilbage i omsætning

Anbefalet til dig