Mange danskere vil gerne gøre det rigtige: Én ting stopper dem

21/02/2022

Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Danskerne har svært ved at gøre det som de egentlig burde.

Mest læste i dag

Nestlé har foretaget en undersøgelse af danskernes syn på bæredygtighed og fødevarer. Vil vi gerne spise mere bæredygtigt, hvad forhindrer os i det og hvad er egentligt bæredygtigt for os? Maire-Louise Boisen Lendal, midstifter og direktøren hos tænketanken Frej, understreger undersøgelsens relevans og pointerer at ”Fødevarervirksomheder har en stor forpligtelse til at hjælpe forbrugerne med at træffe de mere bæredygtige fødevarevalg”.

Halvdelen af danskerne vil gerne spise mere bæredygtigt og hele 27% pointerer, at det er mangel på viden, der forhindrer dem i at foretage mere bæredygtige fødevarevalg. At forbrugerne mener, at de mangler viden for at vurdere om produkter er bæredygtige, understreges af det faktum, at hele 48% mener, at en form for mærkningsordning på produkterne er den bedste garant for bæredygtighed. Det oplyser Nestlé i en pressemeddelelse.

Ifølge Maire-Louise Boisen Lendal, midstifter og direktøren hos tænketanken Frej, stemmer undersøgelsen overens med tidligere undersøgelser, der viser at forbrugerne mangler viden og hun tilføjer: ”Der er behov for, at det bliver langt tydligere, hvilke produkter, der har den mindst negative påvirkning på kloden.” 

Hun påpeger, at de helt store og komplekse klimaplaner og resultater, ikke umiddelbart er noget forbrugeren vil kunne se på produkterne, men at det er dem, der gør forskellen i klimaregnskabet.

I modsætning til de andre nordiske lande, står danskerne alene med at vurdere emballagen, som noget af det vigtigste i deres vudering af, hvornår et produkt er bæredygtigt. 33 % mener at valget af emballage er det vigtigste.

Hele 47% vil gerne købe mere bæredygtigt end de gør i dag. Men prisen afholder dem. Undersøgelsen viser, at 34% af befolkningen mener, at prisen afholder dem fra at købe bæredygtigt, mens hele 57% blandt den yngre del af befolkningen (18-34 årige) mener det samme.

Nestlés nordiske bæredygtighedschef Ulla Luhtasela pointerer dog, at markedet og udbyddet af bæredygtige fødevarer er steget markant og understreger: ”Man behøver ikke længere at vælge mellem bæredygtig og billig mad. Der er i dag mange gode muligheder for at købe bæredygtige fødevarere - i forskellige prisklasser.

 

Anbefalet til dig