Irans hårde islamiske ledere har forbudt kvinder at optræde i reklamer under statens strenge regler. Det skriver Mirror.
Meddelelsen kom kort efter en reklamefilm med en kvinde i en løstsiddende hijab, bider i en Magnum-is.
Iranske præster var angiveligt rasende over reklamen og opfordrede embedsmænd til at sagsøge den lokale isproducent Domino.
Embedsmændene afgjorde, at annoncen gik "mod offentlig anstændighed" og var en "fornærmelse" mod "kvinders værdier".
Nu har Irans ministerium for kultur og islamisk vejledning angiveligt sagt i et brev til landets kunst- og biografskoler, at kvinder ifølge "hijab og kyskhedsregler" ikke længere må optræde i reklamer.
Forbuddet, hedder det i brevet, er i overensstemmelse med afgørelser udstedt af Kulturrevolutionens Øverste Råd. Den er også baseret på Irans regler og bestemmelser vedrørende kommercielle reklamer, som længe har været gældende, og forbyder "instrumentel brug" af ikke kun kvinder, men også børn og mænd.
Foto: YouTube/Reklamen der fik de iranske embedsmænd til at se rødt
Men hvordan "instrumentel brug" fortolkes, er forskelligt afhængigt af, hvor hårdhændet den herskende administration er på et givet tidspunkt.
Forbuddet kommer på baggrund af, at iranske kvinder deltager i en kampagne på sociale medier mod Den Islamiske Republiks gadepatruljer, der håndhæver hijab.
Hijab har været obligatorisk for kvinder i Iran siden den islamiske revolution i 1979, som indførte stadig mere religiøst konservative love.
Kvinder i landet har forsøgt at protestere mod reglerne, men er blevet straffet hårdt for deres aktivisme.
Reglen om obligatorisk tørklæde håndhæves af sædelighedspolitiet.
Tidligere citerede det semi-officielle Fars-nyhedsbureau lederen af Teherans revolutionsdomstol, der reagerede på bevægelsen, og sagde, at kvinder, der filmer sig selv eller andre, når de fjerner deres hijab, kan blive idømt et til ti år bag tremmer.