Den danske modeuge er skudt i gang og i fire dage hyldes danske brands og designere, kreativitet og originalitet. Men det er ikke altid, at skaberne bag de smukke design får lov til selv at høste frugterne af deres hårde arbejde.
Ifølge OECD og den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, er op til 5,8 pct. af importen til EU kopivarer – heriblandt ofte falske produkter inden for tøj, sko og accessoires. I Danmark går virksomhederne glip af knap 7 milliarder kroner i direkte salg på grund af kopivarer.
Alt for mange danske modedesignere er dog ikke klar over, hvilke muligheder de har for at forebygge kopiering, eller hvad de skal stille op, når først skaden er sket. Det oplyser Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.
“Meget tyder på, at folk i branchen ikke er ordentligt klædt på til at tage et hårdere livtag med kopister, og derfor risikerer de at gå glip af store indtægter, når deres produkter bliver kopieret. Der er lagt mange ressourcer og hjerteblod i at udvikle dem, så det er virkelig ærgerligt,” siger Henriette Vængesgaard Rasch, varemærke- og designchef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Flere skal have øje for rettigheder
Først og fremmest skal flere virksomheder tage stilling til deres rettigheder, lyder det fra Henriette Vængesgaard Rasch.
”Det drejer sig om stå så stærkt som muligt mod kopiering. Derfor er det vigtigt, at flere virksomheder i modebranchen tager stilling til, om det forretningsmæssigt giver mening at registrere deres varemærke og beskytte designet til deres produkter. For nogle giver det mening at forlade sig på ophavsretten, for andre er det en dårlig idé at lægge alle æg i en kurv. Har man registreret sine rettigheder, kan man langt bedre dokumentere, at man har retten til sit navn og design, og så står man ofte stærkere, hvis man oplever at blive kopieret.”
Tidligere undersøgelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen viser, at kun 12 pct af danske SMV’er bruger rettigheder som patenter, varemærker og design.