Forbrugerombudsmanden har vurderet, at parkeringsselskabet Apcoa har haft en urimelig betalingsmetode på flere af selskabets parkeringspladser. Det fortæller ombudsmanden torsdag i en pressemeddelelse. Det betyder, at Apcoa nu tilbagebetaler penge til forbrugere, som er blevet opkrævet for meget for deres parkeringer.
"Apcoa vil betale penge tilbage til forbrugere, der er blevet opkrævet for mange penge, når de har betalt for at parkere. Det drejer sig om forbrugere, som i perioden fra den 16. november 2017 til den 17. februar 2020 har betalt beløb ud over timetaksten for parkering på 16 af Apcoas parkeringspladser," skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelsen - og fortsætter:
"Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Apcoa har benyttet en betalingsmetode på de 16 parkeringspladser, der var urimelig, og at forbrugerne derfor har krav på at få for meget betalte beløb tilbage."
Uløste ikke mere tid
Forburgerombudsmanden fortæller videre om den ulovlige praksis:
"Parkering på de 16 Apcoa-parkeringspladser kostede en timetakst per påbegyndt time. Forbrugerne betalte med kort i betalingsautomaterne, men skulle vælge et beløb ved at klikke på forskellige værdiknapper på skærmen, fx 2 kroner, 5 kroner, 10 kroner eller 20 kroner. Oversteg det valgte beløb timetaksten for et helt antal timer, trak Apcoa hele det valgte beløb fra betalingskortet, men gav kun forbrugeren ret til parkering i det hele antal timer"
"Det overskydende beløb udløste altså ikke mere parkeringstid. Betalingskortautomaterne virkede således på samme måde som automater, der modtog kontant betaling uden at kunne tilbagebetale, hvis forbrugerne ikke havde lige penge"
Apcoa oplyste ikke tilstrækkeligt herom, og forbrugerne ville derfor ikke nødvendigvis opdage, at de havde betalt beløb, der ikke udløste parkeringstid. Kostede en påbegyndt time for eksempel 22 kroner, så ville forbrugeren kun opnå en times parkering ved at betale 40 kr.
Forbrugerne kunne kun opdage den overskydende betaling ved at sammenholde klokkeslættet på købstidspunktet med udløbstidspunktet på skærmen ved forskellige beløbsindtastninger, hvor beløb fra 22 kr. og op til 43 kr. alle blev modsvaret af én times parkering. Købstidspunktet fremgik af parkeringsbilletten, der blev printet, når forbrugeren havde afsluttet købet.
Apcoa har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at selskabet ikke længere bruger denne betalingsmetode, og at den ikke har været anvendt på nogen af Apcoas parkeringspladser siden 17. februar 2020. Apcoa har også meddelt Forbrugerombudsmanden, at selskabet vil betale de penge tilbage, som virksomheden, efter Forbrugerombudsmandens vurdering, uretmæssigt har opkrævet, og:
- har indsat information på sin hjemmeside om muligheden for tilbagebetaling af pengene samt en henvendelsesformular og
- har opsat skilte på de 16 Apcoa-parkeringspladser med oplysning om muligheden for tilbagebetaling
Sådan får man penge tilbage
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Vi har vurderet, at opkrævning af beløb ud over prisen er et urimeligt aftalevilkår, når man betaler med betalingskort. Forbrugerne har dermed krav på at få de penge tilbage, som de uretmæssigt har betalt.”
”Forbrugerne skal selvfølgelig ikke betale for noget, de ikke får. Med et betalingskort er det jo netop muligt at trække præcise beløb, som svarer til parkeringstiden.”
Det skal forbrugere gøre, hvis de uretmæssigt har betalt for meget for parkering hos Apcoa:
- Hvis du har parkeret på en af de 16 Apcoa-parkeringspladser i perioden fra den 16. november 2017 til den 17. februar 2020, og mener, at du har betalt for meget for din parkering, skal du kontakte Apcoa. Det kan man gøre via en formular på Apcoas hjemmeside her: https://apcoaparking.apcoa.dk/kontakt/tilbagebetaling
- Det er vigtigt, at du har dokumentation for din parkering, for eksempel at du kan fremvise et kontoudtog, der viser, hvor meget du har betalt for en parkering, og hvilken af de 16 parkeringspladser du har parkeret på.
- Du finder en oversigt over de 16 parkeringspladser på Apcoas hjemmeside på ovenstående link.