Lup over stor ejendomsmæglerkæde: Forbrugerrådet Tænk sætter spørgsmålstegn ved rabatordning

Af: Liva H.

|

02/10/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Forbrugerrådet tænk er gået ind i sagen.

Lige nu læser andre også

OBS: Tidligere havde artiklen her en rubrik, der ikke var korrekt, hvorfor den nu er ændret.

Når du som boligkøber eller sælger bliver præsenteret for en rabat, lyder det umiddelbart som en fordel.

Men nogle rabatordninger kan være mere komplicerede, end de ser ud til, og i visse tilfælde kan de endda være på kant med loven.

En stor ejendomsmæglerkæde er netop kommet i søgelyset på grund af en rabatordning, der kan give anledning til spørgsmål om prisgennemsigtighed.

Det skriver B.T.

I forbindelse med deres samarbejde med Danske Bank tilbyder ejendomsmæglerkæden Home nemlig en rabat på 5.000 kroner til bankens kunder, når de vælger at sælge deres bolig gennem kæden.

Umiddelbart virker det som en fordel for bankkunderne, men ved nærmere eftersyn er det mere komplekst.

Ikke helt som det ser ud

Forbrugerrådet Tænk har sat spørgsmålstegn ved ordningen og påpeger, at en rabat kun giver mening, hvis man kender den oprindelige pris.

Ifølge forbrugerorganisationen kan det være problematisk, at sælgere ikke har adgang til en fast pris hos ejendomsmæglerkæden, da prisen ofte forhandles individuelt.

Dette kan medføre, at rabatten reelt set ikke er en besparelse, men blot en del af den oprindelige prisforhandling.

Et konkret eksempel illustrerer problemet: To personer, der bor i identiske huse, henvender sig til den samme ejendomsmægler. Den ene er kunde i banken og får en rabat på 5.000 kroner. Den anden er ikke kunde og forhandler sig frem til samme slutpris, uden nogen form for rabat. Dermed opstår spørgsmålet: Har rabatten overhovedet nogen reel værdi?

Seniorjurist Jakob Steenstrup fra Forbrugerrådet Tænk forklarer, at problemet opstår, når en rabatordning præsenteres som en fordel, men i virkeligheden ikke giver forbrugeren nogen reel besparelse.

"Hvis prisen ender med at være den samme for både dem med og uden rabat, kan det indikere, at rabatten er fiktiv. Det vil være vildledende og kan være i strid med markedsføringsloven," udtaler han.

Home og Danske bank har reageret på kritikken ved at udtale, at rabatten er designet til at give bankens kunder en fordel. De har dog også meddelt, at de vil undersøge ordningen nærmere for at sikre, at den lever op til kravene om gennemsigtighed.

Anbefalet til dig