Messerschmidt går amok over kritik af kongehuset
Debatten om det danske kongehus er igen blusset op.
Denne gang er det Dansk Folkepartis formand, Morten Messerschmidt, der går offensivt ind i diskussionen med et længere opslag om kong Frederik og monarkiets betydning for Danmark.
I opslaget beskriver Messerschmidt flere møder med kongen og peger på, at monarken fortsat spiller en helt central rolle i dansk politik og parlamentarisme.
Ifølge DF-formanden handler det ikke kun om traditioner og royale begivenheder, men om selve fundamentet under det danske demokrati.
Efter valg er det blandt andet kongen, der tager imod partilederne og hjælper med at sætte rammerne for regeringsforhandlinger.
Samtidig bliver der løbende afholdt statsråd mellem regering og majestæt.
Messerschmidt advarer mod republik
I opslaget retter Morten Messerschmidt også skarp kritik mod idéen om at erstatte kongehuset med en præsident.
Han mener, at en præsident altid vil være politisk farvet, fordi personen vælges af et bestemt parti eller en bestemt fløj.
Dermed vil der ifølge ham altid være mistanke om skjulte motiver bag beslutningerne.
Kongehuset bliver derimod beskrevet som noget, der står uden for de politiske slagsmål og kan samle danskerne på tværs af holdninger.
En samlende kraft
Morten Messerschmidt langer samtidig ud efter kritikere, der bruger begivenheder som Royal Run til at stille spørgsmål ved monarkiets eksistens.
For DF-formanden handler kongehuset om langt mere end ceremonier og symbolik. Det handler også om historie, kultur og national sammenhængskraft.
I opslaget fremhæver han, at kong Frederik repræsenterer en institution med mere end 1000 års historie bag sig.
Budskabet fra Morten Messerschmidt er klart: Kongehuset skal ikke afvikles, men tværtimod værnes om i en tid med voksende politiske fronter og splittelse.
