Venstreformanden får hård kritik fra DF
Venstre gik til valg med en markant melding om statsborgerretskonventionen. Hvis konventionen ikke blev ændret, skulle Danmark være klar til at forlade den i 2026.
Nu lyder meldingen anderledes.
DF langer ud
Efter folketingsvalget vil Venstre ikke længere sætte en konkret tidsfrist for, hvornår Danmark eventuelt skal træde ud af konventionen.
Det vækker kritik hos Dansk Folkeparti, der ser spørgsmålet som afgørende for stram udlændingepolitik, fortæller DR.
DF’s politiske ordfører Peter Kofod mener, at vælgerne må kunne regne med, at en melding før et valg også gælder efter valget.
“Man må regne med, at det, der bliver sagt inden valget, også er det, der står ved magt efter.”
Statsborgerretskonventionen begrænser blandt andet Danmarks mulighed for at fratage personer med dobbelt statsborgerskab deres danske pas, medmindre kriminaliteten skader statens vitale interesser.
Flere kursskift efter valget
Venstre afviser at stille op til interview, men partiets politiske ordfører Sophie Løhde skriver, at Venstre fortsat er klar til at tage et opgør med konventionen, hvis den ikke ændres tilstrækkeligt hurtigt indefra.
Partiet vil dog ikke definere, hvad det konkret betyder.
Samtidig er konventionen ikke det eneste område, hvor Venstre har justeret kurs efter valget. Før valget ville partiet skære i udviklingsbistanden, men i rammen for en mulig VLAK-regering var nedskæringer ikke længere et krav.
Til gengæld holder Venstre fast i en anden kovending.
Partiet støtter nu et nationalt sprøjteforbud på sårbare grundvandsdannende områder, selv om meldingen før valget var mere afgrænset.