Efter en svær sommersæson i 2024 står Tyrkiets turistindustri nu over for hård konkurrence fra især tre afrikanske lande: Egypten, Marokko og Tunesien. Disse destinationer lokker med prisvenlige pakkerejser, hvilket udfordrer Tyrkiets position som feriefavorit – særligt blandt europæiske rejsende. Det fortæller Express.
Ifølge Hamit Kuk, rådgiver for Sammenslutningen af Tyrkiske Rejsebureauer, har den tyrkiske økonomi skabt betydelige problemer for turismebranchen. Inflationen er løbet løbsk, og stigende omkostninger har ramt både hoteller og rejseselskaber. Mange lokale turister valgte sidste år at tage til eksempelvis Grækenland, hvor specielle visumordninger og lavere priser gjorde det mere attraktivt.
Faldende udlejninger i populære feriebyer som Antalya, Bodrum og Marmaris tvang flere tyrkiske hoteller til at lukke tidligt for at undgå store tab. Kuk vurderer, at hoteller denne sommer kan stå over for et afgørende valg: Skal man prioritere fyldte værelser uden nævneværdigt overskud – eller fastholde priserne og acceptere lavere indtægter?
Trods udfordringerne mener Kuk, at Tyrkiet stadig tilbyder højere service og bedre faciliteter end mange af konkurrenterne, men prispres fra afrikanske destinationer kan tvinge en strategiændring igennem.
Også rejsegiganten TUI forbereder sig på ændringer. Selskabet planlægger at satse mere på destinationer i Afrika, Latinamerika og Asien – blandt andet Kenya og Senegal – hvor priserne er lavere og efterspørgslen stigende. For kortere rejser er der voksende interesse for Bulgarien og Egypten, især fordi klassiske destinationer som Mallorca ofte er fuldt bookede.
Tyrkiets turistbranche står dermed ved en skillevej og skal muligvis gentænke både prisstruktur og positionering for at bevare sin tiltrækningskraft på det globale rejsemarked.