Ny forskning afslører: Her er vitaminet der beskytter hjertet og forebygger stress

Af: Liva Høyberg

|

27/05/2024

Sundhed
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Forskning viser at vitaminet styrker helbredet og den mentale sundhed, særligt mængden er afgørende.

Mest læste i dag

Stress og hjerte-relaterede sygdomme rammer mange mennesker. Derfor er det vigtigt at tage højde for disse faktorer, når vi planlægger vores liv, så vi passer godt på vores krop og generelle sundhed.

Måske kan denne lille pille være til hjælp?

Et nyt studie afslører nemlig, at et særligt vitamin kan hjælpe med at forebygge hjerteproblemer og stress.

Det skriver Oneman

Det er offentligt velkendt, at vitamin B6 gavner den mentale sundhed. Denne antagelse kommer fra Jess Eastwood, der er en del af forskerholdet ved University of Reading, som står for en ny undersøgelse om B6.

Større mængde gavnede forsøgspersonerne

Forskningen giver et mere konkret billede af, hvor meget af vitaminet man bør indtage. Undersøgelsen viste nemlig, at høje doser af B6, det vil sige 100 mg pr. dag, fik forsøgspersonerne til at føle sig mere afslappede og mindskede deres stressniveau.

Forskningen tyder på, at vitaminet ikke kun forbedrer humøret, men også kan være til hjælp ved mere komplekse psykiske tilstande. Det er påvist, at det kan sænke hjerneaktiviteten, hvilket spiller en rolle i mere alvorlige psykosomatiske lidelser.

En ulempe ved undersøgelsen er dog, at den kun involverede en begrænset gruppe på omkring 500 universitetsstuderende.

Derfor kan konklusionerne endnu ikke bekræftes endeligt, men resultaterne tegner lovende.

Hvad er B6?

Vitamin B6, også kendt som pyridoxin, er et vandopløseligt vitamin, som spiller en central rolle i mange af kroppens funktioner. Det er afgørende for at opretholde sund hud, nerver og røde blodceller og er særligt vigtigt for stofskiftet, hvor det er nødvendigt for nedbrydning og udnyttelse af proteiner, fedtstoffer og visse kulhydrater.

Derudover er vitamin B6 involveret i flere biokemiske reaktioner i nervesystemet og hjælper med at producere neurotransmittere som serotonin, norepinephrin og dopamin, som påvirker humør og hjernefunktion. Det bidrager også til dannelsen af myelin, et beskyttende lag omkring nerverne.

Mangel på B6 kan føre til forskellige sundhedsproblemer, herunder anæmi, hudlidelser, forvirring, depression og en svækket immunforsvar. Det kan også påvirke børns kognitive udvikling og hjernefunktion negativt.

Vitamin B6 findes i en række forskellige fødevarer, inklusiv bananer, nødder, kartofler, kylling og fuldkorn. Det findes også som kosttilskud, enten alene eller som en del af et B-kompleks eller multivitaminpræparat.

Anbefalet til dig