Sundhedsmyndigheder i både Danmark og USA ønsker at advare forbrugerne om den øgede risiko for kræft ved alkoholforbrug. Både forskning og undersøgelser viser, at mange ikke er bevidste om den potentielle sundhedsrisiko. Det skriver Sosialnytt.
Fra USA har sundhedsdirektør, Dr. Vivek Murthy, for nylig foreslået, at alkohol skal forsynes med tydelige advarsler.
"Alkohol er en af de førende forebyggelige årsager til kræft i USA og står bag cirka 100.000 kræfttilfælde og 20.000 dødsfald årligt," siger han.
Han påpeger, at risikoen stiger med mængden af alkohol, uanset hvilken type drik der er tale om. Derfor foreslår han, at etiketter på alkoholprodukter opdateres med information om risikoen for kræfttyper som brystkræft og tyktarmskræft. Ifølge en undersøgelse fra 2019 kender færre end halvdelen af amerikanerne til sammenhængen mellem alkohol og kræft.
Også i Danmark er bevidstheden lav. En undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse viser, at 75 % af de adspurgte danskere ikke er klar over, at alkohol kan øge risikoen for kræft. For brystkræft er uvidenheden endnu større – 90 % af de adspurgte ved ikke, at risikoen stiger allerede ved et dagligt forbrug på én genstand.
Overlæge og professor i leversygdomme ved Odense Universitetshospital, Aleksander Krag, mener, at der er behov for tydeligere information.
"Forbrugerne skal have mulighed for at træffe informerede valg. Derfor bør alkoholholdige drikke i Danmark forsynes med advarsler om kræftrisiko," siger han.
Ifølge Kræftens Bekæmpelse øger alkohol risikoen for mindst syv kræfttyper, herunder leverkræft, brystkræft og spiserørskræft. Risikoen for disse sygdomme stiger i takt med alkoholindtagelsen, og selv moderate mængder kan have sundhedsskadelige konsekvenser.
Flere lande overvejer advarsler
Irland har allerede besluttet at indføre advarsler på alkoholholdige drikke fra næste år. USA arbejder på lignende initiativer, og i Danmark vurderer myndighederne nu, om de skal følge efter. Sundhedsstyrelsen har blandt andet foreslået advarsler med budskaber som "Alkohol øger risikoen for brystkræft" for at skabe større bevidsthed blandt forbrugerne.