Der findes rundkørsler i næsten alle danske byer.
På trods af deres udbredelse er de alligevel ofte kilden til stor irritation blandt danske bilister.
Én ting er, at man kan blive nødt til at holde og vente på at kunne komme ind i rundkørslen, men noget helt andet er de regler, der gælder for dem.
For det er mildest talt ikke alle billister, der har styr på, hvordan og hvornår de skal køre ind i en rundkørsel.
Sådan er reglerne
Når du kommer frem til en rundkørsel, har du ubetinget vigepligt. Det er en klar regel, der betyder, at du skal holde tilbage og sikre dig, at der faktisk er frit i rundkørslen, før du kører afsted.
Du kender også reglen fra en masse andre steder, for eksempel når du kommer ud fra en sidevej - det er nemlig hajtænderne på kørebanen, der slår fast, at det altså er de andre trafikanter, der har lov til at køre - og ikke dig.
Men det er altså en regel, som mange tydeligvis ikke har styr på, når det kommer til rundkørsler.
Hvad end det er utålmodighed eller uvidenhed, må stå hen i det uvisse, men sikkert er det i hvert fald, at det hurtigt kan skabe farlige situationer.
Og desuden blive dyrt for dem, der bryder reglerne.
Særligt disse rundkørsler skaber problemer
Tosporede rundkørsler kan for mange også give anledning til hovedpine, men reglerne for dem er faktisk ganske simple.
Hvis din afkørsel er den første vej i rundkørslen, er det altid højre spor, du skal bruge. Hvis du derimod skal ud ad en af de øvrige veje, bør du altid vælge det spor, der giver mest plads.
Typisk er der mere plads i det venstre spor, et punkt som Vejdirektoratet gentagne gange har fremhævet i adskillige kampagner rettet mod danske bilister.
Om disse kampagner har haft den ønskede virkning, er noget, man kun kan erfare ved at bevæge sig ud i trafikken.
Straffen for at ignorere den ubetingede vigepligt kan mærkes kraftigt af de fleste bilister. Politiet pålægger både en bøde på 2.000 kroner og et klip i kørekortet som konsekvens for overtrædelsen.