At arbejde hjemmefra kan være ensomt. Der er ingen kolleger at snakke med, og Zoom-opkald opfylder ikke altid det sociale behov. Men at tænde for en tv-serie eller en film kan fylde noget af stilheden - eller også kan det ende med at være den ultimative overspringshandling.
Op til 84 procent af Generation Z-ansatte indrømmede, at de streamer serier og film, mens de arbejder hjemmefra, ifølge en undersøgelse offentliggjort den 18. marts af streamingtjenesten Tubi.
Og 53 procent af dem sagde, at de har udskudt arbejde for at færdiggøre en serie, de er i gang med at binge, ifølge undersøgelsen. 2.502 voksne, der streamer video mindst én time om ugen, deltog i denne undersøgelse.
"I takt med at hybrid-arbejde fortsat bliver normen, bliver grænsen mellem arbejde og underholdning mere flydende," sagde Cynthia Clevenger, senior vice president for B2B-marketing hos Tubi, til Fortune.
"Det er ikke bare passiv baggrundsstøj - det er en del af, hvordan de holder pauser, forbliver stimulerede eller endda styrer deres fokus i løbet af dagen."
Men hybrid- og fjernarbejde har også medført en følelse af mistillid fra arbejdsgivere, der ikke kan overvåge deres medarbejdere så tæt, som de kan i et kontormiljø. Faktisk er nogle arbejdsgivere ved at være godt trætte af hjemmearbejde, fordi de mener, at medarbejderne er mindre produktive, arbejder færre timer og opbygger færre relationer til kolleger.
Jamie Dimon, CEO for JPMorgan Chase, har åbent udtrykt sin modvilje mod fjernarbejde og har for nylig beordret sine medarbejdere tilbage på kontoret fem dage om ugen. Han har også udtalt, at fjernarbejde især ikke fungerer for yngre generationer.
Workhuman, en virksomhed der udvikler software til anerkendelse af medarbejdere og engagement, har fundet ud af, at millennials og Generation Z er de mest tilbøjelige til at lade som om, de arbejder - et fænomen de har kaldt 'fauxductivity'.
Mere end 30 procent af disse to generationer indrømmede, at de har foregivet at arbejde, ifølge en undersøgelse fra 2024 blandt 3.000 fuldtidsansatte i USA, Storbritannien og Irland.
Er streaming på arbejdet et Generation Z-problem? Selvom der kan argumenteres for lavere produktivitet ved fjernarbejde, siger nogle HR-ledere, at disse tendenser skyldes større problemer på arbejdspladsen.
"Det er en underdrivelse at sige, at nutidens medarbejdere står over for mange udfordringer: både professionelle og personlige stressfaktorer, udbrændthed, overarbejde og manglende engagement kan bidrage til lav trivsel," sagde Meisha-ann Martin fra Workhuman i en udtalelse.
Selvom det kan være fristende at 'fange' yngre medarbejdere i at spilde tiden, opfordrer HR-ledere arbejdsgivere til at forstå og imødekomme dette skifte i deres adfærd. Særligt fordi Generation Z er vokset op i en digital verden, vil deres vaner og tendenser adskille sig fra ældre generationers.
"For mange er det ikke distraherende at have et tv-program, en podcast eller musik kørende i baggrunden - det er en form for 'body doubling', der forbedrer koncentrationen," sagde Simran Bhatia, chef for personale hos deepfake-detekteringsfirmaet Reality Defender, til Fortune.
"I stedet for at kontrollere dette bør progressive arbejdsgivere overveje, hvordan de designer arbejdsmiljøer - på kontoret eller hjemme - som afspejler, hvordan denne generation fungerer bedst. Hver generation har bragt et skift i arbejdskulturen med sig, og Generation Z er ingen undtagelse."
Bhatia opfordrer også arbejdsgivere til at spørge sig selv, om arbejdet bliver gjort - også selvom der bliver streamet. I stedet for at antage, at det skyldes manglende disciplin, bør arbejdsgivernes udgangspunkt være tillid og ikke mistro.
Alligevel indrømmede næsten 50 procent af Generation Z-arbejdere, at de har løjet over for deres chef om at streame i arbejdstiden, ifølge Tubis undersøgelse.
Derudover sagde over halvdelen af Generation Z'erne, at de tøver med at vende tilbage til kontoret, fordi de ikke længere vil kunne streame. Men ifølge nogle HR-ledere handler det ikke om streamingtiden - men om deres selvstændighed.
"Ja, Generation Z streamer på arbejdet - og det er ikke altid en produktivitetsdræber. Det er et tegn på, at vi skal gentænke opmærksomhed, i stedet for at straffe den," sagde Patrice Lindo, CEO for karrierecoachingfirmaet Career Nomad, til Fortune.